Producten
Foto Pim Ras

Parkheuvel** kiest voor Nespresso

Restaurant Parkheuvel** in Rotterdam zit iedere dag vol. Niet zo gek: chef Erik van Loo weet precies wat zijn gasten willen en werkt alleen met producten waar hij zelf achter staat. De koffie van Nespresso is daar een mooi voorbeeld van. Reden genoeg om een bezoek te brengen aan dit culinaire walhalla. Bekijk meer foto's onder dit bericht.

​Foto's: Pim Ras

Al sinds 2006 staat Erik van Loo aan het roer bij Parkheuvel** in Rotterdam. Met succes: in 2009 kreeg het restaurant zijn tweede Michelinster en die heeft het tot op de dag van vandaag nog steeds. “Alles wat wij hier doen, moet goed zijn”, begint de topchef krachtig. Dat krijgen hij en zijn team voor elkaar door onder andere iedere dag op hoog niveau te koken, met de beste producten te werken en door gastvrijheid in ieder detail door te voeren. En ook belangrijk: productkennis. Van Loo: “Laatst zijn onze assistent-maître Albert van de Kruisweg en chef Vincent van der Zalm bijvoorbeeld op uitnodiging van Nespresso een paar dagen in Zwitserland geweest voor een speciaal trainingsprogramma. Toen ze terugkwamen wisten ze superveel over koffie en waren ze zó enthousiast! Die kennis en ervaring brengen ze natuurlijk ook over op onze gasten en die vinden dat echt prachtig.”

Exclusieve training
Van de Kruisweg volgde het Coffee Sommelier Program. Dit is een internationale en exclusieve training waarin sommeliers en maîtres uit de hele wereld op een unieke manier kennismaken met de koffies van Nespresso. Van de Kruisweg: “Sinds deze trip kan ik gasten die koffie bestellen - en vrijwel iedereen doet dat - echt meenemen in de wereld ervan. Zo vertel ik aan tafel regelmatig over de invloed van het terroir, de herkomst, het brandingsproces, de smaken en de aroma's.”

Glaswerk
Ook het bijzondere koffie-glaswerk komt vaak ter sprake, vertelt Van de Kruisweg. “Hierin komen de aroma's en smaakintensiteit goed naar voren, precies zoals bij een wijnglas dus. Bovendien zijn de mooie koffiekleur en cremalaag goed zichtbaar door het glas, iets wat natuurlijk bijdraagt aan de beleving van gasten.”

Culinair ingrediënt
Daarnaast kan koffie als ingrediënt gebruikt worden in gerechten. Om daar nog meer over te leren, volgde Van der Zalm de Chefs Academy in Zwitserland. Koks vanuit de hele wereld kwamen er samen om Nespresso te ontdekken als culinair ingrediënt. Van der Zalm: “Koffie geeft gerechten een heerlijke, kruidige en soms complexe geroosterde smaak. Het is een echte smaakmaker, ik gebruik het bijvoorbeeld in een gerecht met tarbot. Ook laat ik koffie weleens in desserts terugkomen of maak ik er een gel of bouillon van.”

Dessert met koffie
“Een van mijn signatuurgerechten is zelfs een dessert met 4 gerechtjes waarin ik koffie verwerk: een parfait, mousse, krokant deeg met gemalen koffie en ijskoffie met vanille-ijs”, vult Van Loo aan. “Met deze koffie kun je gewoon echt gave dingen doen, culinair én als afsluiter van een lunch of diner. De smaak overtuigt.”

Perfecte afsluiting
Nespresso maakt daarmee volgens Van Loo de hoge verwachtingen van gasten meer dan waar. “De reacties op de intense, frisse en fluweelzachte koffiesmaken zijn positief. En ook belangrijk: de kwaliteit is constant, er zijn veel verschillende varianten en de innovatieve machine werkt snel - soms neem ik gasten zelfs mee naar de keuken om de machine te laten zien.”

Huiverig
De sterrenchef was eerst trouwens een beetje huiverig voor het werken met capsules. “Zouden gasten niet liever een barista aan het werk zien? Maar dit bleek niet het geval te zijn, integendeel zelfs. Onze gasten zien deze koffie als de perfecte afsluiting van een culinaire beleving.”

​Net als Parkheuvel schenken ook veel andere horecabedrijven Nespresso. Het zakelijke assortiment van het merk bestaat uit 13 koffies voor de hele horeca en 2 koffies van de Exclusive Selection voor restaurants met minimaal één Michelinster óf 16 Gault&Millau-punten. In Parkheuvel wordt de Nepal Lamjung, onderdeel van de Exclusive Selection, geschonken.

 

Reacties

Reactie toevoegen