Biernieuws

Rick Kempen brouwt iets moois [recensie]

‘Iedereen die volledigheid nastreeft in een boek over bier is gedoemd te mislukken, dus dat streven heb ik niet. Wel wil ik de lezer graag ‘de ultieme inleiding tot bier’ bieden, en wel zo dat volstrekte beginners en ver gevorderden er beiden iets aan hebben. Vooral wil ik mijn passie voor bier proberen op u over te brengen.’

Een citaat uit het boek van Rick Kempen. Hij is een man met een missie en in die missie is hij met vlag en wimpel geslaagd. Zijn boek heeft als ondertitel ‘Wegwijs in het bierlandschap van nu’. Die belofte maakt hij ruimschoots waar. Maar hij doet meer. Hij verleidt de lezer om zonder schroom bier te gaan proeven en zijn passie voor bier proef je tussen de regels door.

Voor wie Rick Kempen nog niet kent: hij is bierambassadeur bij Bier & cO, internationaal biersommelier, Paroolcolumnist, blogger en sinds kort ook ondernemer (bierplein.nl).

Kempen dankt in het boek zijn leraar Nederlands, Frans Oerlemans, die hem bij wijze van spreken de kroeg (‘de Engelse Reet, het mooist proeflokaal ter wereld’) heeft ingestuurd, maar hij kan zijn leraar zeker ook bedanken voor het goede taalonderwijs. Dit boek is namelijk erg goed geschreven. Zo goed, dat je pas halverwege merkt  dat de foto’s van brouwerijen en bieren ontbreken.

Bier als persoon

Geniaal is de beschrijving van het brouwproces, waarin Kempen water het bloed, granen en mout de ruggengraat, hop de hersenen en gist de ziel van het bier noemt. Die mooie lijn wordt voortgezet in het hoofdstuk over proeven: bier als persoon. Een citaat: ‘Ik heb graag dat u bier als een persoon beschouwt. Niet voor niets trokken we al lichamelijke parallellen in het eerste hoofdstuk, over Bier in wording: de drank zelf is als een lichaam, maar de drank met het geheel van smaken, aroma’s en uiterlijk maakt het als het ware tot een persoon, met een eigen karakter en zeker een eigen ziel. Zo’n persoon verdient het om zorgvuldig gekend te worden, de kans te krijgen zich te presenteren en onbevooroordeeld tegemoet te worden getreden.’

Happy end

Het uitgebreide hoofdstuk over verpakken is een van de onderscheidende aspecten van dit boek, maar evenzeer is de afsluitende tekst over de biertoekomst dat. Een quote:

‘Nederland staat er, als bierland, vandaag de dag prachtig bij. Het heeft een ongekende diversiteit aan de aanbodkant in de vorm van ruim vierhonderd brouwerijen (Inmiddels 500+, waarvan slechts de helft eigen ketels heeft,  red.). Het wordt bevolkt door een groeiend leger van naar smaaksensaties van kwalitatief hoog niveau dorstende consumenten. Brouwers en consumenten worden bediend door een razendsnel veranderende distributieketen, die het ingedommelde bierassortiment heeft afgestoft en de opgelopen achterstand fluks aan het goedmaken is.’

Een happy end dus, maar Kempen spreekt ook de verwachting uit dat de bomen niet tot in de hemel zullen blijven groeien. Hij benadrukt wel dat we nooit meer zullen terugkeren naar de oude situatie: een hegemonie van pilsbrouwers met als gevolg een dor bierlandschap.

Genieten

Het boek behandelt alle belangrijke aspecten, van grondstoffen tot bier aan tafel. Het hele bierlandschap komt aan bod. Wie de blogs van Kempen kent, weet dat hij kan schrijven en dat hij zijn mening niet onder stoelen of banken steekt. Dat zie je terug in dit boek. Al lezend doe je een berg bierkennis op en voor iedereen die in de horeca met bier werkt, valt er iets te leren. Maar lezen in dit boek is vooral genieten. Rick Kempen wil geen brouwer worden, maar hij heeft met woorden een doordrinker gebrouwen. Een mooi eindejaarsgeschenk voor horecapersoneel.

Rick Kempen:  Bier. Wegwijs in het bierlandschap van nu. 288 pagina’s. Uitgeverij Ambo|Anthos, 9789026339417 . Verkrijgbaar bij de Bierboom, Bol.com en andere (web)retail.

Auteur: Gerard Molenaar

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen