Column Vincent van Dijk: focus op locals

Tags: hotel

Column Vincent van Dijk: focus op locals

Hotels hebben het afgelopen jaar geleerd hoe fijn het is om een stevige band te hebben met de locals. En ook hoe belangrijk het is die band te versterken, nu de zakenreiziger op zich laat wachten.

De laatste jaren is al veel gedaan om ook de buren aan te trekken. Voorbeelden? De ene na de andere hotelbar opende zijn deuren, maar ook koffiezaakjes, hamburgertenten, dakterrassen en restaurants richtten zich op de lokale bevolking én de hotelgast. Logisch, want hotelgasten komen graag op plekken waar ook de locals komen. Het maakt van het hotel een destination. Maar wat kun je als hoteleigenaar nog meer doen om te zorgen dat je een goede buur wordt?

Nederlanders gaan steeds kleiner wonen en als er al een slaapkamer over is, dan heeft die inmiddels de functie van werkkamer. Jammer voor familie en vrienden die op willen bezoek komen. Daar kun je op inspringen met de ultieme logeerkamer. Geef je buurtjes een mooie prijs en maak het aantrekkelijk voor ze om gezamenlijk te dineren of ontbijten in je hotel. (Dat scheelt je buurman ook een hoop afwas.)

Een winkeltje, een bloemenzaak of een kapsalon in een hotel: het is al zo oud als de hotellerie, maar vooral gericht op de hotelgast. Geef ze een nieuwe rol. Maak van je toeristenshop een supermarkt, boekwinkel of wijnhandel, tover je bloemenwinkel om tot plantenzaak en richt je vooral op de lokale bevolking. Dan wordt dit onderdeel van je hotel niet alleen rendabeler, maar is de kans ook groter dat de hotelgast iets koopt. Focus op een publiek dat past bij het karakter van je hotel. Richt een deel van de lobby of een suite in als flexibele showroom, met de ene maand werk van een lokale kunsthandel en de andere maand een plaatselijke tassendesigner z’n intrek neemt. Steeds meer webwinkels hebben behoefte aan een tijdelijke showroom in zo’n omgeving en voor jou is het fijn een partner te hebben die voor traffic zorgt.

Hoewel het online kopen een grote vlucht neemt, sluit het ene na het andere postagentschap noodgedwongen zijn deuren. Er valt geen stuiver mee te verdienen. Lloyd Hotel in Amsterdam zag kansen en opende vorig jaar een pakketpunt: voor veel buurtbewoners een perfect excuus om dit bijzondere hotel eens van binnen te bekijken.

Organiseer of faciliteer daarom ook netwerkborrels, buurtfeestjes, workshops of champagneproeverijen en versterk op die manier je buurtfunctie. Programmeren kost tijd, maar zorgt voor reuring het hele jaar door en dat kunnen we allemaal wel gebruiken. Mensen willen weer mensen ontmoeten. Wees daarom ook vooral laagdrempelig. Vervang de grote, afstandelijke hotellogo’s op de gevel en ga met je verschillende outlets als uithangbord, lekker op in de omgeving. En zet in plaats van een conciërge in vol ornaat liever een ijscoman of koffieverkoper op straat.

Artikel delen