Vincent van Dijk: Het nieuwe reizen

Tags: hotel

Vincent van Dijk: Het nieuwe reizen

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over reizen: Reizen waarbij de bestemming bijzaak is, de snelgroeiende trend van slow travel, maar ook over hoe hotels de rol van reisbureaus langzaamaan overnemen.

Vincent van Dijk: Het nieuwe reizen

Reizen en genieten van luxe en comfort, waarbij de bestemming bijzaak is. Slow travel is een snelgroeiende trend met kansen voor de gastvrijheidsector. Als de keurig in livrei gestoken ober een glas champagne inschenkt, de jazzmuzikanten op het perron een aanstekelijk welkomstdeuntje spelen en je vintage Vuitton-koffers naar de suite worden gebracht, is de reis begonnen.

‘Unieke reizen voor slow travellers mogen best wat kosten’

Sinds kort kun je met de legendarische Venice Simplon- Oriënt-Express van Amsterdam naar Venetië reizen. En zodra je aan boord van deze legendarische trein stapt, voel je: het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe. Filosofen zouden dit levenswijsheid noemen.

Waarom zou je eigenlijk nog naar een andere stad gaan, terwijl je tegenwoordig overal hetzelfde kunt eten en drinken, de winkelstraten er hetzelfde uitzien en ook het klimaat wereldwijd steeds meer overeenkomsten vertoont? Ja, natuurlijk: om los te komen van de dagelijkse routine. Maar, in plaats van opgepropt in een vliegtuig zitten en stressen om zo snel mogelijk op de eindbestemming te komen, kiezen reizigers steeds vaker voor slow travel. Geen kort weekendtripje, maar een langere vakantie van ten minste tien dagen om écht tot rust te komen. Slow travel betekent ook: meer respect hebben voor de locals – in verschillende wereldsteden ligt massatoerisme zwaar onder vuur – én voor het milieu.

De trein als alternatief dus, maar dan wel graag met een beetje luxe. Een rijdend hotel liefst, met personeel, fijne bedden, stoelen, internet en goed eten en drinken. En er zijn meer alternatieven. Hotelketen The Hoxton lanceerde dit jaar in verschillende landen roadtrips. De busjes, ingericht volgens de hippe huisstijl, hebben hetzelfde beddengoed en designradiootje als de hotelkamers en ook vind je er die goede koffie en minibar. Met dit verschil dat gasten tijdens deze trips steeds op andere plekken slapen: van de wijnlanden in Californië tot het Hollandse boerenland.

Slow travel heet ook wel low travel omdat je dicht bij de grond blijft. Naast de trein kan dat dus ook met de fiets of lopend. En nee, dan bedoel ik niet de fietsvakantie van camping naar camping, want slow travellers zoeken luxe en comfort. Dus: na een fijne douche, een geweldig glas wijn en een goed bed. De gastvrijheidsector speelt steeds beter in op deze trend, bijvoorbeeld door luxe standalone suites aan te bieden middenin de natuur. Ook de grens tussen hotels en vakantieparken verdwijnt rap.

Waar het vooral om gaat is dat deze manier van reizen onvergetelijke herinneringen oplevert. NH Collection Amsterdam Grand Hotel Krasnapolsky biedt daarom experiences aan, zoals een lunch tussen de tulpenvelden. Hotels worden steeds meer reisbureau en ontwikkelen programma’s die passen bij een speciale doelgroep. Van een wellnessvakantie tot een culinaire reis. Als hotelier kun je je krachten bundelen met andere hotels, maar ook met beachclubs, restaurants, resorts en destination marketeers en gezamenlijk een unieke reis creëren voor gasten. Dat wordt de nieuwe luxe. En dat mag ook best wat kosten, want memorabele momenten zijn immers priceless.

Deze column staat in de september editie van Entree Magazine. Lees hier de nieuwste editie volledig digitaal en gratis!

Artikel delen