Vincent van Dijk: 'Bartenders zijn de nieuwe dj’s'

Vincent van dijk

Vincent van Dijk: 'Bartenders zijn de nieuwe dj’s'

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over de groeiende populariteit van cocktails. 

Groeiende populariteit van cocktails

We kunnen het ons nu nauwelijks meer voorstellen, maar twintig jaar geleden waren de cocktailbars in een beetje stad nog op een halve hand te tellen. Nu zit er op elke straathoek wel een bar waar topcocktails worden geserveerd en prijken ze sowieso op het menu van elke bar en restaurant.

Dat is een enorme stap, want de Nederlander was altijd van ‘drink maar bier dan doe je normaal genoeg’. Onder meer door de populariteit van gin-tonic en andere
mixjes is het een stuk normaler geworden om een cocktail te drinken. Voor, na en zelfs tijdens het eten. Logisch: mensen drinken bewuster, minder alcohol, maar als ze drinken, dan willen ze iets bijzonders en dat mag dan ook wat meer kosten. En we willen meer beleving. Theater.

‘De cocktailmarkt is volwassen geworden, bartenders zijn de nieuwe dj’s’

Groot assortiment

De cocktailmarkt is volwassen geworden. Bartenders zijn de nieuwe dj’s en vliegen de hele wereld over voor wedstrijden, cursussen en gastoptredens. De cocktailcategorie is aanzienlijk uitgebreid. Er is een heel assortiment bijgekomen van cocktails zonder alcohol tot vegan cocktails en hartige cocktails met groenten. Het is voor de consumens alleen maar ingewikkelder geworden. En hij was al zo onzeker als het gaat om het bestellen van een cocktail. We grijpen het liefst naar veilige klassiekers of laten ons graag adviseren door de barman.

(te) complex voor thuis

Voorspeld was dat ook de thuismarkt voor cocktails zou groeien, maar dat is vreemd genoeg niet echt gebeurd. Zeker tijdens corona hadden mensen voldoende tijd en geld om de hele dag cocktails te maken, zou je denken. Mensen zien cocktails helaas nog als iets (te) complex. Het glaswerk, de juiste hoeveelheden en garnering, de temperatuur, alles is ingewikkeld.

Ready to drinkcocktails

Waar heel Holland zich heeft ontpopt tot bakland, met de meest ingewikkelde recepturen, blijven de natte culinaire creaties toch behoorlijk achter. Sterker nog: wij grijpen steeds vaker naar ready to drinkcocktails. Er zijn enorm veel varianten bijgekomen, bij de supermarkt en de slijter en ook in de horeca staan RTD-cocktails veel vaker op de kaart. In deze tijden van personeelstekort is het maken van cocktails toch iets te tijdrovend en is een premix een handige oplossing.

De grote drankmerken hebben afgelopen jaren veel geïnvesteerd in nieuwe mixers die gelukkig ook vaak een stuk beter zijn dan de treurige blikjes rum-cola en de Breezers van vroeger. De hele (luxe) beleving en de kwaliteit die cocktails zo bijzonder maakt, verdwijnen als sneeuw in deze tijden van klimaatverandering, op het moment dat je hem serveert uit een blikje. De verwachting is dat dit wel weer overwaait. Wat gelukkig overeind blijft zijn de échte cocktails, want het is net als met mode: de echte klassiekers overleven elke trend.

Artikel delen