Vincent van Dijk: 'Van designtrends naar futureproof designs'

Entree Header - Column Vincent van Dijk

Vincent van Dijk: 'Van designtrends naar futureproof designs'

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over het nieuwe klassiek voor een 'futureproof' design. 

Vroeger was alles beter. Behalve de horeca dan. Want wat is er afgelopen jaren veel gebeurd, zeker op het gebied van design! Vroeger had je heel af en toe een zaak die iets bijzonders deed met een hip design en dan met name in de grote steden. Als je het glanzende Entree Magazine doorbladert, dan zie je door het ganse land het ene na het andere nieuwe topontwerp, dat ook niet had misstaan in New York, Parijs of Tokyo.

Nieuwe generaties

Nieuwe generaties vinden een goed interieur minstens zo belangrijk als de kwaliteit van het eten en drinken en gelukkig wordt hier veel meer in geïnvesteerd. Horeca-interieurs zijn dan ook big business geworden. Gespecialiseerde designerbureaus schudden het ene na het andere ontwerp uit de mouw. Iedereen zit opeens boven op de trend met de juiste lampen, tegeltjes en barkrukken. Trends verspreiden zich als virusdeeltjes over de hele planeet, omdat we meer reizen en door sociale media.

Trekt het knalroze Londense restaurant The Gallery (onderdeel van Sketch) alle aandacht, dan zie je opeens in verschillende wereldsteden pink restaurants, bars en hotels opdoemen. Het lastige is dat de internationale designtrends nu zo hard gaan dat je binnen een paar jaar alweer met een gedateerde zaak in je maag zit. Je ziet dat horecazaken dan ook veel sneller wisselen van concept en interieur. Een paar jaar geleden had ik dit bestempeld als positief, maar in deze tijden van klimaatveranderingen moeten we hier écht anders naar gaan kijken.

Het nieuwe klassiek

Er is maar één oplossing: we moeten toe naar het nieuwe klassiek. In plaats van een interieurbureau moet het design van bars en restaurants eigenlijk naar toparchitecten die écht iets unieks ontwerpen. Iets tijdloos dat over twintig jaar nog steeds bijzonder is en nooit uit de mode raakt. Met materialen die levenslang mee kunnen gaan. Van vloer tot meubilair. Je zag afgelopen jaren al een trend dat we teruggingen naar klassieke meubels, stoffen en kleuren, zoals het volop gekopieerde Soho House en je ziet weer meer materialen als hout en marmer. Maar het is misschien nog beter om een meer futureproof design te kiezen. Meer minimalistisch en functionalistisch.

'Nieuwe productiemethoden gaan zorgen voor een heel ander design'

En we moeten nadenken over nieuwe materialen en vormen, bijvoorbeeld uit de ruimtevaart, die zorgen voor slijtvaste stoffen die tot in de eeuwigheid mee kunnen gaan of juist erg eenvoudig gerecycled of afgebroken kunnen worden. Nieuwe productiemethoden, zoals 3D-print, gaan zorgen voor een heel ander soort design. En dat is juist zo belangrijk, want om je te kunnen onderscheiden in de horeca moet je juist iets doen wat niemand anders doet en waar de hele wereld naar wil komen kijken.

Artikel delen