Koffiebranderij Nordkapp in Utrecht opent bar

Koffiebranderij Nordkapp in Utrecht opent bar

De Utrechtse koffiebranderij Nordkapp Coffee, ​gevestigd in de vershal van bedrijfsverzamelgebouw VechtclubXL aan de Europalaan in Utrecht, heeft sinds deze maand in hetzelfde pand een eigen koffiebar en winkel. Dat laat oprichter Jasper Overdevest weten. Bekijk foto's van de branderij onder dit bericht.

​Overdevest haalde via crowdfunding 50.000 euro op voor zijn koffiebar, waar vijftig gasten terechtkunnen, en -winkel. Hij vertelt: "Toen ik hoorde dat de winkelruimte onder mijn branderij vrijkwam, zag ik de mogelijkheid om een volgende stap te maken: de branderij te combineren met een espressobar en winkel. Deze espressobar geeft Nordkapp een plek waar horecaondernemers en liefhebbers mijn koffie kunnen proeven en is een voorbeeld hoe perfecte koffie in een horeca omgeving geserveerd kan worden."

5.000 kilo
Sinds 2015 runt Overdevest koffiebranderij Nordkapp Coffee, waar hij zelf koffie brandt. Wekelijks levert hij koffie af bij zo’n 50 horecazaken in de buurt. Vorig jaar ging het om 5.000 kilo en als het aan hem ligt, komt daar dit jaar nog 2.000 kilo bij. 

Samplebrander
Een bijzonder proces, vertelt hij. “Nederlandse tussenhandelaren sturen mij samples met bonen uit landen zoals Ethiopië, Congo, Peru, Colombia, Kenia, Brazilië, Rwanda en Thailand. Die brand ik op een speciale samplebrander, waarna ik ze proef, eventueel blend en bestel per pallet.”

Harde doperwtjes
Overdevest doet dit iedere maandag. De dan nog groene bonen, lijkend op harde doperwtjes, brandt hij in sets van 4 tot 6 kilo. Een staaltje vakmanschap: “In een ronddraaiende trommel worden de bonen door middel van een vlam gelijkmatig verhit. Gemiddeld duurt één brandsessie 10 tot 15 minuten, afhankelijk van het gewenste profiel. Bonen voor filterbereiding brand ik bijvoorbeeld wat lichter, omdat die frisser moeten zijn. Voor espresso moeten ze weer een tikkeltje donkerder zijn om een ronde smaak met chocoladetonen te krijgen. Om precies die ene smaak te creëren én die voor elke batch gelijk te houden, moet je in ieder geval echt je aandacht erbij houden.”

Branddatum
Vervolgens verpakt Overdevest met een collega de koffiesoorten - 3 standaardblends en een aantal wisselende, exclusievere koffies - in zakken en brengt hij die in de loop van de week naar de horecaondernemers. “Alle voorzien van de branddatum, om aan te geven hoe vers de bonen zijn. En dat proef je, onder andere door de intense geur en levendige alsook hoeveelheid smaken.”

Trend
In de aprileditie van Entree Magazine staat een uitgebreid artikel over lokale koffiebranderijen. Lees hier een interview met Jeroen Veldkamp over deze trend.

 

 

Artikel delen