5x drankentrends van dit moment: 'Alcoholvrij is populairder dan ooit'

Bierenco

5x drankentrends van dit moment: 'Alcoholvrij is populairder dan ooit'

Er gebeurt veel in het drankenlandschap. Nieuwe dranken worden gelanceerd, er zijn meer Nederlandse brouwerijen dan ooit tevoren (de teller staat inmiddels op 945, in 2000 waren dat er slechts 71) en alcoholvrij is populairder dan ooit. Bier&cO neemt je mee langs de vijf drankentrends van het moment.

1. Alcoholvrij en alcoholarm bier

Alcoholvrij en alcoholarm bier is, naast de ongebreidelde groei van wat als speciaalbier wordt aangeduid, de blikvanger van het voorbije decennium. Vanaf 2010 is de consumptie daarvan met maar liefst 494% gegroeid als je naar de gedronken liters kijkt. De oorzaak van deze drankentrend? Het laat zich raden dat praktische zaken, zoals zwangerschap en niet met een slok op achter het stuur, belangrijke drijvers zijn. Maar onderzoek wijst daarnaast uit dat de consument eenvoudigweg niet altijd alcohol wíl drinken. ‘Je hebt geen drank nodig om het gezellig te hebben’ is een quote die vaak wordt gehoord.

'Je hebt geen drank nodig om het gezellig te hebben'

De drankentrend naar meer bier zonder alcohol inspireert brouwers hier extra aandacht aan te geven. Ook wordt er meer geïnvesteerd in technieken om goed smakend alcoholvrij bier te brouwen. Grote brouwers kunnen zich apparatuur veroorloven waarmee ze onder hoge druk alcohol uit het bier kunnen halen zonder de smaak aan te tasten. Kleine brouwers krijgen toegang tot verbeterde giststammen die wel smaak en aroma, maar geen tot minder alcohol aanmaken. Het maakt dat alcoholvrij bier nu vele malen beter smaakt dan tien jaar terug. Ook is de verscheidenheid in bierstijlen die met geen of weinig alcohol verkrijgbaar zijn hierdoor enorm toegenomen. En dat sluit naadloos aan op de drankentrend dat de consument graag iets nieuws probeert en iets anders wil proeven dan zij of hij al kent.

Craft Soda

Naast een stijgende interesse in smaakvolle bieren is er ook steeds meer belangstelling voor smaakrijke soda’s, wat we vroeger ‘frisdrank’ zouden noemen. Ook hier is een aardverschuiving opgetreden aan de aanbodkant: naast de suikerbommen vind je nu ook kleinschalig gemaakte frisdrank, biologische soda’s, suikervrije frisdranken en dat alles met waanzinnige smaken. Deze soda’s blijken het bovendien goed te doen in cocktails, en dus worden er steeds meer cocktailrecepten speciaal voor deze craft brewed beverages geschreven. Geïnteresseerd?

Vraag hier de 'craft brewed soda-cocktailkaart' aan!

Limonades en siropen

Een andere belangrijke drankentrend is dat chefs – de helden van de gastronomie – zich steeds vaker toeleggen op het maken van smaakrijke limonades of siropen. Het bekendste Nederlandse voorbeeld is natuurlijk Pinkyrose (zie openingsbeeld): de eerste verse handgemaakte siroop ter wereld. Het komt in twee varianten: siropen en ready-to-drink limonades. Beide zijn ontwikkeld door een chef-kok en volledig handgemaakt van natuurlijke, verse ingrediënten, kruiden en specerijen, zonder dat hierbij gebruik is gemaakt concentraten.

Hard seltzer

Consumenten letten steeds meer op de calorieën en baseren daar ook hun keuzes op. Dat maakte de opkomst van hard seltzer mogelijk: bruiswater met een pietsie alcohol en subtiele fruitsmaak. De meeste varianten bevatten geen tot vrijwel geen suiker en zijn uitzonderlijk laag in calorieën: minder dan 27,5 kCal per 100 ml. is gebruikelijk. Het maakt het de ideale drank voor op festivals, het strand, het balkon en het terras: wel een vleugje fruitsmaak en een tikje alcohol, zonder dat je er snel vol van zit. Zoals zo vaak was Nederland weer eens koploper: in Amsterdam lanceerde STËLZ als eerste in Europa een lijn met verschillende smaken hard seltzer. Daar stortten zich de millennials en Gen-Z op, en toen ook Monica Geuze zich eraan verbond was het helemaal niet meer te houden.

Bierenco

Kombucha

De laatste drankentrend die in het oog springt, wederom zonder alcohol, is kombucha. In de basis is het gefermenteerde thee, waardoor de drank bol staat van antioxidanten en gezonde zuren. Het resultaat? Een verfrissende biologische drank, laag in suiker, vol van smaak en dorstlessend. Je vindt het in twee varianten: de ongepasteuriseerde, die altijd gekoeld moet blijven, en de gepasteuriseerde variant. Qua smaak maakt het niet veel uit, maar voor vervoer en opslag is de gepasteuriseerde versie natuurlijk te prefereren. Bier&cO koos voor een Belgische producent, FERM Kombucha, waar niet geheel toevallig ook weer chefs bij betrokken zijn. FERM Kombucha is verkrijgbaar in de smaken Mandarin Star Anise, Ginger Lemongrass, Mint Lavender en Blueberry Cassis.

Artikel delen