[Restyling + interview] Joseph Aan de Poel

[Restyling + interview] Joseph Aan de Poel

Met een gerestyled restaurant en nog steeds hetzelfde grote terras aan het water, is het personeel van Joseph Aan de Poel in Aalsmeer klaar om de eerste gasten te ontvangen. Entree sprak Michel Ruijgrok, eigenaar van designbureau ESTIDA dat verantwoordelijk is voor de restyling en jurylid van de Entree Awards. 

Tekst Britt Selderijk

Kan je iets vertellen over de restyling in het restaurant?

De banken, stoelen en het tapijt waren na vijf jaar versleten. Ook het kleed, dat figureerde als akoestische oplossing, was versleten. Er zijn nieuwe meubelen neergezet en nieuwe tafelbladen geplaatst. Daarnaast hebben we de betonvloer vervangen door een houten vloer. De vintage accenten zijn behouden, maar de warme kleuren hebben plaats gemaakt voor meer primaire kleur. In de hoeken van het restaurant zijn ronde banken geplaatst om het aantrekkelijker te maken. 

Waarin is ESTIDA terug te zien in het restaurant?

ESTIDA heeft destijds ook de styling van het restaurant gedaan, dus het restaurant was al helemaal ‘ESTIDA’. Dit is te herkennen aan de onderscheiding tussen de lounge en het restaurant gedeelte. Visueel zie je het vooral terug in het gebruik van veel print en kleur.

Is met het interieur ingespeeld op de omgeving?

Het hele pand is op water gericht. In het restaurant is een soort ‘binnenwater gevoeld’ gecreëerd door prints met zwanen te gebruiken. Gasten in het restaurant kijken door de grote ramen uit over het water en door het glazen plafon zijn de takellijnen te zien waar vroeger boten aan werden opgehangen.   

Is er bij het ontwerpen rekening gehouden met de richtlijnen van het RIVM?

Nee, we hebben geen aanpassingen gemaakt aan het ontwerp. Mijn mening is dat horecaondernemers zo min mogelijk moeten veranderen aan de indeling van hun restaurant. De gasten moeten uit elkaar worden gezet. Door het restaurant om te bouwen en tafels en stoelen weg te zetten, wordt het restaurant sfeerloos. En dat wil je niet, omdat dit de reden is dat gasten jouw restaurant bezoeken. Ik adviseer ondernemers dus de zaak niet leeg te halen. Zet lege tafels bijvoorbeeld vol met decoratie of gebruik ze als bijzettafel. Ook bij Joseph Aan de Poel zal het een paar zitplaatsen kosten, omdat het restaurant redelijk smal is. 

ESTIDA ontwerpt (horeca)interieurs en ontwikkelt (horeca)concepten in Nederland en het buitenland. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen werkplaats waar elementen op maat kunnen worden gemaakt. ESTIDA ontwierp onder andere de Jopenkerk, Carlton President, sauna Devarana, Boutiquehotel Staats en Toujours Haarlem

Artikel delen