Advertorial

€750 voor een flesje bier

Het veroorzaakte een schokgolf in de bierwereld: “The End of History”, een Belgisch blond bier van BrewDog. Niet alleen vanwege het exorbitante alcoholpercentage van ruim 50%, bereikt door eindeloos Eisbocken - een proces waarbij bier wordt ingevroren, waarna het verwijderen van ijs zorgt dat het aandeel water minder wordt en het aandeel alcohol dus meer. 

De schokgolf werd ook niet alleen veroorzaakt door de exuberante uitmonstering: de flesjes van 355 ml werden ‘verpakt’ in dode, opgezette dieren die het slachtoffer van een verkeersongeluk waren geworden. Nee, de grootste schok school in het feit dat er slechts 12 flesjes van werden geproduceerd en verkocht – tegen de onvoorstelbare prijs van € 750 per stuk. Dan denk je: men schrok van de prijs. Maar niets is minder waar. Juist de uiterst gelimiteerde oplage zorgde voor verwarring. Nog nooit was een bier in zo’n zeldzaam kleine hoeveelheid afgevuld en verkocht, met als gevolg dat beer geeks over elkaar heen buitelden om de hand te leggen op dit collectors item.

Zeldzaam maakt populair
Uniek is leuk, juist bij bier – er is al genoeg eenheidsworst. Er zijn mensen die stokoude flessen koesteren – hoeveel flesjes Chimay Blauw uit 1971 zouden er nog in omloop zijn? Flessen worden vanzelf zeldzaam naarmate er meer van worden opgedronken – da’s logisch. En hoe zeldzamer, hoe meer er over gepraat wordt. Sommige brouwerijen maken daar handig gebruik van en anderen overkomt het. De schaarsheid van Westvleteren, het niet-commercieel gebrouwen trappistenbier uit het gelijknamige dorp in de Vlaamse Westhoek, dankt er zelfs zijn status als ’s werelds beste bier’ aan: op Ratebeer krijgt het steevast vijf sterren. 

What’s new?
Uniek is leuk, en de bierliefhebber is zich daar steeds meer bewust van. De eenheidsworst wordt steeds meer afgezworen en de consument proeft er lustig op los. De variëteit neemt dan ook met de dag toe: bier met de meest vreemdsoortige ingrediënten – koffiebonen, donuts, lactose of aardappel bijvoorbeeld - vliegt over de toonbank. En dat maakt de consument nog dorstiger naar een nieuwe, unieke smaakervaring. Vrijwel elk café heeft het al meegemaakt: met frisse zin en twinkelende oogjes meldt zich een klant aan de toog met slechts één vraag: “Wat heb je nieuw op de tap?”

Voor veel horecaondernemers is het onbegonnen werk om met korte tussenpozen steeds iets nieuws van voldoende goede kwaliteit te zoeken en te vinden. Sterker nog, voor je het weet heb je er een dagtaak aan. Wel is het zo dat de favoriete smaak van vandaag ‘nieuw’ is. Brewfinder speelt daar op in en stelt je in staat om gemakkelijk hoge kwaliteit unieke bieren te bestellen. Zo onderscheid je jezelf en verwen je de gast.

Reacties

Reactie toevoegen