Advertorial

Bedrijf starten? Zo start je direct goed

Wanneer je start met ondernemen, dan ben je baas over elk aspect van de zaak. Daaronder vallen leuke activiteiten, waaronder het bieden van persoonlijke service, maar ook de mindere klusjes, zoals het netjes beheren van jouw administratie en doen van de belasting.

Het kloppende hart van jouw bedrijf
De Nederlandse wet verplicht retailers om te allen tijde een overzichtelijke administratie bij te houden. Niet alleen om controle door overheidsinstanties te versimpelen, maar ook voor een gezonde bedrijfsvoering. Wanneer jouw administratie op orde is, weet je precies waar jouw geld naartoe gaat en welke activiteiten jou het meeste opleveren. Op basis van deze informatie, kun je snellere beslissingen maken voor de groei van jouw bedrijf.

Tips voor een goede administratie
Hoe zorg je ervoor dat jouw administratie overzichtelijk blijft?

Tip 1 - Allereerst is het belangrijk om al jouw papierwerk te digitaliseren. Jouw facturen en andere essentiële bestanden zul je zo minder snel kwijtraken. Gebruik digitale mappen om alle documenten te categoriseren in jouw systeem. Hierdoor zul je veel tijd besparen op bijvoorbeeld de belastingaangifte, want alle nodige informatie kun je binnen enkele kliks weer terugvinden.

Tip 2 - Ten tweede is het aan te raden om te werken met een systeem dat jouw administratie automatisch aanvult. Werk bijvoorbeeld met een cloud-gebaseerde kassa, zoals het Lightspeed Restaurant kassasysteem, dat automatisch de verkoop, omzet en voorraad van 1 of meerdere horecavestigingen bijhoudt. Alle data wordt real-time gesynchroniseerd met een cloud, waarna je deze data snel en eenvoudig kunt omzetten in rapporten. Zo krijg je direct inzicht in jouw verkoop per categorie of inkooporders per maand.

Tip 3 - Ten slotte is het verstandig om jouw boekhouding te automatiseren. Ook hier kun je gebruik maken van kassasystemen; sommigen daarvan werken samen met partners die jouw administratie versimpelen. Lightspeed integreert met o.a. Exact Online en Reeleezee. Alle verkooptransacties worden dan automatisch doorgezet naar een digitaal kasboek. Dit is sneller en goedkoper dan samenwerken met een accountant.

Meer tips voor jouw administratie?
Download dan de gratis startersgids voor horecaondernemers. Een praktische gids waarin je leert hoe je het beste jouw administratie opzet en bij kunt houden. Klik hier om te downloaden.

 

 

Reacties

afbeelding van Alex de Vries

Exact Online is inderdaad handig om te gebruiken om je administratie te digitaliseren en te koppelen aan andere systemen zoals de kassa. Reeleezee heeft een wat lastige kostenopbouw, waardoor je niet goed vooraf weet wat je nu per maand gaat betalen voor wat je nodig hebt. Meer informatie over Exact Online en Reeleezee lees je op https://www.boekhoudprogramma-vergelijken.com/

Reactie toevoegen