Advertorial
Foto Mees van den Ekart

De Beren in Gouda: enthousiast over Lattiz

Zonder moeite gaan er maandelijks ruim 1.800 cappuccino’s en lattes doorheen bij De Beren in Gouda. Hoe krijgt het personeel dat in de praktijk voor elkaar? We vragen het de franchisenemers. “Melkschuimmachine Lattiz neemt ons veel werk uit handen.” Bekijk meer foto's onder dit bericht.

​Mees van den Ekart

De Beren in Gouda, van franchisenemers Susan en Robbert Bron, is nog geen jaar open. Toch zit het sfeervolle restaurant al dagelijks vol. Zo ook deze donderdagmiddag tijdens de lunch. Susan Bron: “We trekken een heel divers publiek. Er komen bijvoorbeeld veel werknemers uit de buurt voor een zakelijke en snelle lunch, maar het is ook een plek waar vrienden of families ’s avonds gezellig komen dineren. Binnenkort gaan we zelfs een high tea aanbieden om het moment tussen de lunch en het diner aantrekkelijker te maken.”

Ontspannen sfeer en goed productaanbod
Het restaurant ligt net buiten het centrum. Ideaal, volgens Susan Bron. “We hebben namelijk een grote parkeerplaats waar mensen gratis hun auto kunnen neerzetten. Een luxe in Gouda. Maar uiteindelijk komen onze gasten natuurlijk vooral voor de ontspannen sfeer, service, perfecte prijs-kwaliteitverhouding en het goede productaanbod.”

Verwenkoffies
Dat laatste bestaat onder andere uit een uitgebreide koffiekaart. Dat deze voor het restaurant belangrijk is, blijkt wel uit de cijfers: per maand worden er - naast gewone koffies - bijna 1.500 cappuccino’s en 300 lattes besteld. Robbert Bron voegt eraan toe: “Daarnaast serveren we nog 5 speciale verwenkoffies. 2 enorm populaire zijn de Blond Bounty (koffie, melk, slagroom, kokossiroop en -snippers) en de Caramel Low (met karamelsiroop en -snippers). Per maand verkopen we daarvan ruim 500 stuks en we verwachten dat dat aantal snel verder stijgt.”

Lattiz
Melkvarianten zijn dus een belangrijk onderdeel van de totale koffieverkoop bij De Beren Gouda. Om gasten snel van hun bestelling te kunnen voorzien, werken de 2 ondernemers met Lattiz, de melkschuimmachine van zuivelbedrijf FrieslandCampina. Er staat er zelfs één bij íedere vestiging van De Beren, de populaire horecaketen van Ad Schaap die inmiddels 34 restaurants en 19 bezorgrestaurants telt. Robbert Bron: “Dat geeft aan hoe tevreden alle franchisenemers zijn over de machine. Terecht trouwens!”

Snelheid en smaak
Dat enthousiasme geldt ook voor het personeel van De Beren Gouda. Daaronder Caroline; zij werkt dagelijks met de machine en zegt: “Met één druk op de knop krijgt iedereen, dus ook nieuwe collega’s, perfect melkschuim. Daarnaast is het reinigen van de machine een fluitje van een cent. Lattiz werkt dus snel en is echt een verademing voor wie jarenlang handmatig melk opschuimde. Nu ik Lattiz gewend ben, zou ik niet meer zonder kunnen. Bovendien is de melk ook nog eens lekker. Dit hoor ik zelfs regelmatig terug van onze gasten.”

Upselling
Dat ook het personeel te spreken is over de kwaliteit van de melk, is van groot belang, vindt Susan Bron. “Werknemers die achter het product staan, kunnen dit ook beter verkopen aan gasten. Upselling is zodoende een van onze focuspunten. Bijvoorbeeld door te vragen welke koffie een gast precies wil en door actief te vragen of iemand nog een cappuccino wil als hij een leeg kopje heeft. We hebben zelfs plannen om hier een wedstrijd voor in het leven te roepen: degene die de meeste cappuccino’s of lattes verkoopt, krijgt dan een leuke prijs. Zo wordt het verkopen van melkkoffies nog leuker!”

Cijfers
Aantal verkochte cappuccino’s per maand: 1.500
Aantal verkochte lattes per maand: 300
Aantal verkochte verwenkoffies per maand: 500

Capaciteit: 160 personen
Aantal gasten per maand: 6.000
Cappuccino: € 2,50
Latte: € 2,60
Verwenkoffie: € 3,50
Koffie: Douwe Egberts
Koffiemachine: FAEMA

Gratis demo
Bent u ook geïnteresseerd in Lattiz? Vraag voor uw horecazaak dan een gratis en vrijblijvende demonstratie aan via: Lattiz.nl/probeer-nu.

 

Reacties

Reactie toevoegen