Jubileumeditie Gastvrij Rotterdam
Advertorial

Jubileumeditie Gastvrij Rotterdam

Tijdens de vijfde editie van Gastvrij Rotterdam kunt u weer volop inspiratie opdoen voor kaart, concept en interieur. Neem bijvoorbeeld deel aan een van de gastronomische masterclasses, lezingen of proeverijen, maak kennis met ruim 100 nieuwe bieren of ga naar een van de iconische wedstrijden, uitreikingen of bijeenkomsten.

Tekst: Carolien Dircken

Het concept van Gastvrij Rotterdam heeft zich na 4 edities wel bewezen. De vakbeurs trekt elk jaar meer bezoekers: serieuze horecaprofessionals uit het midden- en hoogsegment die zich willen laten inspireren door gastronomische specialisten en exposanten op het gebied van food & non-food. “Voor de komende editie, van maandag 18 tot en met woensdag 20 september, verwachten we 11.000 tot 12.000 bezoekers. Zij kunnen deelnemen aan ruim 150 programmaonderdelen van meer dan 360 exposanten”, zegt beursorganisator Robert Melaard.

Binnentuin
De sfeervol aangeklede beursvloer wordt ook elke keer weer wat groter. “Omdat de hallen worden gemoderniseerd, passen we dit jaar bovendien de indeling aan. Nu kunnen we, voor het eerst, ook de binnentuin van Ahoy erbij betrekken, zodat exposanten van outdoor-cooking hun apparatuur live kunnen demonsteren. Een mooie toevoeging aan Gastvrij Rotterdam.”

Groei en kwaliteit 
Het draait Melaard echter niet puur om een groter beursoppervlak, maar vooral om groei met behoud van de kwaliteit. Elk jaar probeert zijn team daarom extra onderdelen aan Gastvrij Rotterdam toe te voegen die bijdragen aan de beleving van de bezoeker. En in deze jubileumeditie zijn dat er heel wat. “Zo is er een vernieuwde indeling en opzet van het Wine & Fine Food Paviljoen, waar specialisten op het gebied van gastronomie en kwaliteitswijnen samenkomen. The Wine & Food Association levert een belangrijke bijdrage aan het programma. Dat bestaat dagelijks uit 4 masterclasses, proeverijen en foodpairingsessies, in samenwerking met topchefs en sommeliers.”

Belgische inspiratie 
Ook nieuw in 2017 is het Belgische Paviljoen. “We zagen het aantal bezoekers en exposanten uit Vlaanderen elk jaar toenemen”, legt Melaard uit. “Er komen namelijk steeds meer samenwerkingen op gang tussen Nederlandse en Vlaamse leveranciers en horecaprofessionals. Daarom besloten we een speciaal paviljoen te maken. Foodproof en Touch Activation Marketing verzorgen het programma ervan. Het is gericht op Vlaamse horecaprofessionals en -leveranciers die de Nederlandse gastronomische markt willen verkennen, en omgekeerd.”

Kennis over bier 
Het Kenniscentrum voor Bier (KCVB), een vast onderdeel van Gastvrij, beslaat dit jaar maar liefst 300 vierkante meter beursvloer. “Dit jaar presenteren 18 brouwers ruim 100 soorten speciaalbier, aan de hand van masterclasses, proeverijen en presentaties, bijvoorbeeld over bier-foodpairing. Het KCVB is de plek waar bier als gastronomisch product centraal staat. Het is geen paviljoen waar bezoekers simpelweg samenkomen om bier te drinken”, benadrukt Melaard. “Dit principe sluit aan bij het professionele karakter van de beurs.” Vanwege het toenemende aantal brouwers, en hun groeiende interesse in de beurs, presenteren sommige zich dit jaar voor het eerst ook buiten het KCVB, in andere hallen. “Met eigen presentaties, maar met dezelfde insteek: kennis over bier overdragen.”

Wedstrijden en bijeenkomsten 
Naast een grote verscheidenheid aan masterclasses, lezingen en demonstraties in de verschillende themapaviljoens, is er ook een aantal unieke programmaonderdelen. Zo vindt op de maandag de Nederlandse finale van de prestigieuze Bocuse d’Or-wedstrijd plaats. “In hal 5 gaan 5 chefs de strijd met elkaar aan, onder toeziend oog van bezoekers en een topjury onder leiding van Jonnie Boer.”

AD Gouden Pollepels
Nieuw dit jaar is dat in de NetwerkLounge op de maandagochtend de winnaars van de felbegeerde AD Gouden Pollepels worden bekendgemaakt en onderscheiden. Ook organiseert SVH, in samenwerking met de FNV, voor het eerst zijn leermeesterdag tijdens Gastvrij Rotterdam, houdt HSMAI NL er één van zijn belangrijke educationals en komt de AF&BM bij elkaar voor een themabijeenkomst over financiën.

Trendtours
Voor- en achteraf  “Verder organiseren we samen met Miss Publicity trendtours door Rotterdam voor mensen van buiten de stad”, voegt Melaard toe. “En door een samenwerking met ondernemers in de Witte de Withstraat, zijn bezoekers en exposanten daar na de beurs van harte welkom om iets te eten, drinken en na te praten.”

Op Gastvrij-Rotterdam.nl wordt in aanloop naar de beurs het nog volledigere programma aangekondigd.

Reactie toevoegen