Advertorial

Onmisbaar: een goede website

​Een website is zeer belangrijk voor restaurants. Daar vinden nieuwe gasten jouw restaurant en daar heb je een voorsprong op de concurrentie. Pocketmenu legt het uit.

Vraag jezelf eens af hoe je bij dat ene restaurant uitkomt wanneer je met je partner, vrienden of groep collega’s uit eten gaat. Waarschijnlijk via-via, maar het kan ook heel goed zijn dat je even hebt Gegoogled op ‘restaurants in de buurt’. Vooral als je in een plaats bent waar je nog niet eerder bent geweest, is Google een fijn hulpmiddel om een restaurant te vinden. Bovendien kun je de reviews zien en meteen een kijkje op de website nemen om het menu te bestuderen. Een goede website voor jouw restaurant is dus ontzettend belangrijk om nieuwe gasten te werven! ​

Voordeel 1 - Google
Zoals we al in de intro van dit artikel aangeven; Google is een belangrijke factor bij zoekopdrachten. Deze zoekmachine wordt het meest gebruikt onder de Nederlandse internetgebruikers. Hier vind je dus je (potentiële) gasten. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Eisen
Om vindbaar te zijn op Google, dien je je wel aan een aantal eisen en regels te houden. Want als je een website hebt, betekent dat niet meteen dat je gevonden kunt worden op internet. Daarvoor moet je een goede website hebben, die aan de eisen van Google voldoet. Dat betekent onder andere dat jouw website compatibel is met mobiele apparaten. Het aantal mobiele zoekopdrachten (ruim 68%) bij Google is inmiddels de desktop ruimschoots voorbij. Deze zoekmachine der zoekmachines rekent jouw website dan ook flink af als die niet geschikt is voor mobiele apparaten. Jouw webdeveloper kan je hierbij helpen.

Zoekwoorden
Daarnaast is SEO (zoekmachineoptimalisatie) een belangrijke factor. Zorg dat je gebruik maakt van zoekwoorden waarop je gevonden wilt en kunt worden. Met het gratis hulpprogramma ‘Keyword Tool’ van Google AdWords kun je onderzoek doen naar woorden die jouw potentiële klanten gebruiken bij hun zoekopdrachten. Gebruik die vervolgens in je teksten, maar houd deze wel leesbaar! Er zijn nog een aantal eisen waar je aan moet voldoen om goed vindbaar te zijn op Google. Op onze website vind je diverse blogs die daarover gaan. Wil je liever dat wij je even op weg helpen? Neem dan contact met ons op!

Voordeel 2 - Presentatie en beleving
Met een professionele website, waarop kwalitatief mooie foto’s staan van jouw restaurant en die een fraai design heeft, trek je eerder nieuwe gasten. Je hebt al een streepje voor op concurrenten, omdat je de beleving van het restaurant online al kunt overbrengen op deze potentiële gasten! Want, wees eens eerlijk, als je een belabberde website te zien krijgt van een restaurant ga je er toch direct vanuit dat het dan ook wel een belabberde bediening en slechte kwaliteit eten heeft? Je kunt het allemaal tijdig voor zijn met een aantrekkelijke website.

Huisstijl
Zorg dat het design van de website aansluit bij wat je met jouw restaurant wilt uitdragen. Gebruik de huisstijl, zodat er herkenning ontstaat en geef de bezoeker alle informatie waarnaar hij of zij zoekt. Blijf wel eerlijk, want niets is zo erg als een online belofte die live niet wordt nagekomen. Een belofte als ‘vanavond hebben we een speciale vis van de dag’, terwijl er slibtong op het bord komt te liggen is niet handig. Dit kan ervoor zorgen dat je inderdaad nieuwe gasten werft, maar dat deze vervolgens nooit meer terugkomen. Erger nog: ze kunnen je een slechte online review geven! Zorg dus voor een professionele, aantrekkelijke en eerlijke website.

Voordeel 3 - Duidelijkheid en toegankelijkheid
Een doolhof. Vind jij dat net zo frustrerend als wij? Een website dat op een doolhof lijkt vinden we nog een stukje erger. Zorg daarom voor een duidelijke en toegankelijke website, waarbij je voor elke pagina een duidelijk doel kiest. Zorg dat de paginatitels nakomen wat ze beloven. Zo zet je bij ‘over ons’ een stukje over je restaurant en bij ‘menukaart’ het menu dat je op dat moment voert.

Duidelijke buttons
Het is bewezen dat websitebezoekers binnen acht seconden antwoord willen op hun vraag, anders klikken ze direct weer op sluiten. Dat kan bij jouw restaurantwebsite bijvoorbeeld zijn: ‘Hoe ziet het menu eruit?’ of ‘Waar kan ik reserveren?’. Door duidelijke buttons, zogeheten call-to-actions, toe te voegen op je website, kan men in één oogopslag het menu openen of bellen om te reserveren. Dit zorgt ervoor dat het conversieproces soepel verloopt en dat het restaurant meer gasten aan tafel krijgt.

Gebruiksvriendelijk
Om conversies te kunnen genereren moet jouw website vooral gebruiksvriendelijk zijn en laat je de bezoeker het niet allemaal zelf uitzoeken. Eigenlijk doe je hetzelfde als in je restaurant: als een gast binnenkomt, neem je die bij de hand en wijs je diegene een tafel aan. Daarna vraag je wat de gast wil drinken en breng je de menukaart. Gebruik die filosofie ook bij het invullen van je website.

Laat je vinden door Pocketmenu
Ieder zijn vak. Wellicht kun je je vinden in dit artikel, maar heb je op dit moment wel even andere prioriteiten. Laat ons je helpen met de vindbaarheid van je website, zodat je online geen potentiële klanten meer misloopt.

Je kunt ons bereiken via telefoonnummer 0208463181 of een e-mail sturen naar info@pocketmenu.nl.

Reactie toevoegen