Bedrijven
Foto De Horeca Fabriek

Mama Kelly opent in Amsterdam

Restaurant Mama Kelly in Den Haag is een groot succes. Niet voor niets won het in 2015 de Entree Award voor Best Restaurant & Bar. Voor de eigenaren Rein Rambaldo, Bas Bloemink en Singha Witteman reden genoeg om eind oktober een tweede vestiging te openen: in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Mede-eigenaar en tevens ontwerper van beide restaurants Rein Rambaldo spreekt met Entree over het nieuwe restaurant in Amsterdam, het concept en het succes.

Tekst: Calden Bots

Mama Kelly Amsterdam is straks te vinden onder de tribune van het Olympisch Stadion en krijgt een ingang aan de buitenkant. Rambaldo:“In het pand zijn 4 etages te vinden, die split level opgebouwd zijn. Zo kun je van de ene etage naar de andere kijken. Je komt in vier verschillende ruimtes die allemaal een eigen stijl hebben. Dit maakt het pand zo bijzonder.” De inrichting noemt Rambaldo modern en design. “We maken veel gebruik van ontwerpen van Tom Dixon en we hebben lampen van de Nederlandse ontwerper Piet Hein Eek. Door middel van pure messing, leer en eikenhout creëren we een stijlvol en elegant interieur.”

Never change a winning team
De inrichting van Mama Kelly in Amsterdam is anders dan die in Den Haag, waar Rambaldo tevens een succesvolle vestiging runt. “Ik ben ontwerper en het was voor mij té voor de hand liggend om het interieur uit Den Haag te kopiëren.” In een piepklein winkeltje in New York kwam hij op het idee om alles roze te verven. “Alles was daar knal- en knalroze en toen zei mijn vrouw: ‘Als je ooit nog een zaak ontwerpt, dan is het gaaf om alles in deze kleur te maken.’ Daar heb ik een tijdje over nagedacht en toen wist ik het zeker: ‘ik ga het gewoon doen!’ Iedereen verklaarde me toen voor gek. Toch heb ik het gedaan en nu is bijna 1000m2 helemaal roze geverfd”, vertelt Rambaldo grinnikend. De menukaart daarentegen blijft exact hetzelfde als die in Den Haag. “Mama Kelly staat als merk bekend om kip en kreeft. Never change a winning team zeggen ze ook wel, dus dat moet je gewoon niet veranderen.”

Investeren in sociale media
Naast de kip en kreeft kent Mama Kelly nog meer succesfactoren. Zo is de locatie in Den Haag mede door sociale media een hit geworden. ”Als er geen Facebook of Instagram was geweest, dan was ik Mama Kelly nooit begonnen.” Mama Kelly Den Haag zit namelijk op een locatie waar geen passanten komen. “Daarom moeten wij het hebben van mensen die echt speciaal voor ons komen. Dat betekent dat wij constant in actie moeten blijven om nieuwe dingen te bedenken. Dat is niet goedkoop maar we investeren graag in sociale media omdat we weten hoe belangrijk dat is.” Maar ook de ambiance moet door de locatie van A-Z kloppen. “Wij proberen dat meteen bij aankomst om te draaien naar iets positiefs. We draaien buiten muziek en we hebben mooie verlichting. De gasten komen binnen en worden ontvangen door een gastvrouw. De zaak leeft gewoon als mensen binnenkomen. Door de totale sfeer die we neerzetten wordt het een ultieme avond”, aldus Rambaldo.

Ook in het buitenland
Het concept is een doorslaand succes en zelfs in het buitenland is er animo voor. “We hebben Mama Kelly neergezet als een merk en mensen zijn er heel enthousiast van geworden.” Toch blijven de ondernemers met beide benen op de grond. “Als Amsterdam niet hetzelfde succes genereert zoals Den Haag, dan gaan we niet verder denken. Wij zijn ondernemers die kansen zien maar niet te snel willen groeien.” Ook over de grens hebben ze van het concept gehoord. “We hebben meerdere aanbiedingen gekregen uit het buitenland maar wij zijn van mening dat het concept daar nu nog te jong voor is. Je hebt altijd een jaar nodig, en dan kan je de balans opmaken. Zo kun je op een rustige manier doorgroeien.”
 

Personeel: essentieel onderdeel
Uitdagingen zijn er ook. Rambaldo: “We zijn er ons van bewust dat goed personeel een zaak maakt. Een essentieel onderdeel waar we echt verschil mee kunnen maken in Amsterdam. Momenteel zijn we onder andere op zoek naar een enthousiaste sous-chef en bedienend personeel. Mensen met passie voor de horeca die willen bijdragen aan het succes van Mama Kelly in Amsterdam.”

Gerelateerd nieuws

Reactie toevoegen