Branchenieuws
Foto Tony Pérez, Pim Ras

Horecava 18: beleving, innovatie & inspiratie

“Horecava? Altijd hetzelfde!” Niets is minder waar. Het evenement is in beweging. Deze keer laat de vakbeurs zijn bezoekers de toekomst met alle zintuigen ervaren, een toekomst met gasten die overal werken en eten, en die andere keuzes maken dan vroeger. Hoe bindt u ze aan uw zaak?

Tekst: Gerard Molenaar  

 “Met het idee dat Amsterdam ver is, het parkeren een probleem en de beurs weer hetzelfde, willen we afrekenen. Horecava 2018 is daarom langer open, een ticket is - met identiteitsbewijs - meerdere dagen geldig én we bieden combi’s van een ticket en hotel aan. Zo kunnen ondernemers ’s avonds nog meer inspiratie opdoen in de Amsterdamse horeca”, begint beursmanager Luuk Scholte.

Innovaties en identiteit
De belangrijkste vraag is echter: wat neemt u als horecaondernemer na afloop van één of meerdere dagen Horecava mee naar huis? “Je hebt in elk geval kunnen zien wat er nieuw is op het gebied van f&b en je neemt mooie menusuggesties mee. Ook heb je meer inzicht gekregen in duurzame oplossingen en hoe je zelf duurzamer kunt werken, door de focus op circulair ondernemen in het Innovation and TrendLAB. Daar, waar alle innovaties zich op één plek bevinden, zijn de grote thema’s technologie, circulariteit, identiteit en third places tastbaar. Ook geven experts persoonlijke adviesgesprekken.”

Maar misschien wel het belangrijkste, zegt Scholte, is dat u op de beurs kunt leren hoe een identiteit te creëren die bij uw zaak past. “Bezoek daarvoor inspirerende outlets waarin ondernemers samenwerken. Zij laten zien hoe je eten, drinken en beleving zo op elkaar afstemt, dat gasten terugkomen en ambassadeurs van je zaak worden. Voor genodigden zijn er ook diverse presentaties en een van de hoogtepunten is de aanwezigheid van Michiel Bakker. Hij is bij Google Food in Silicon Valley verantwoordelijk voor het toonaangevende foodprogramma.”

Ook met Hotelworld pakt Horecava groots uit. In de ruimte van 800 meter breed, wordt een groot scala van onderwerpen behandeld: van terras tot wellness, van fitness tot revenuemanagement en van f&b tot slapen. Binnen dit paviljoen laten samenwerkende leveranciers zien wat ze voor de hotelbranche kunnen betekenen.

Third places
Uiteraard speelt de vakbeurs op alle plekken in op de huidige marktontwikkelingen. “De vluchtige consument werkt en verblijft overal, en dáár ontstaat horeca: de zogenaamde third places. Met name koffiebars en hotellobby’s spelen hier goed op in. Na een bezoek aan de Horecava weet je hier veel meer over: hoe je het beste kunt inspelen op de consument die onvoorspelbaarder is en iedere dag een andere identiteit aanneemt.”

Met name in het Bakery Café in hal 12 ontdekt u trends en doet u inspiratie op om uw aanbod hier op af te stemmen. “De bakkerij wordt lunchroom en kan net als de koffiehuizen leren van de horeca. In het Bakery Café bieden we daarom fermentatieworkshops waarbij bakkers en patissiers leren van horecabedrijven en inspiratie krijgen voor nieuwe producten. Denk bijvoorbeeld aan brood met bermproducten, vintage worteltaart, zelfgemaakte ijsthee en kombucha.”

De consument van nu wil natuurlijk ook snel, gezond en lekker eten, waardoor het restaurantsegment fastcasual ontstond. Speciaal voor deze markt is, samen met de Food Truck Company, een nieuwe hal ingericht. Het is een soort containerpark en krijgt een rauwe uitstraling. Bovendien vinden daar de vertrouwde Lekkerste Wedstrijden plaats, maar dit jaar wel in een nieuw jasje.

(Gezond) eten en drinken
Een nieuw onderdeel op de Horecava is de Fast Chocolate Experience, waar u creatieve oplossingen vindt voor het toepassen van chocolade in het middensegment. Daarnaast is er op de donderdag de Dobla Pastry Battle Edition NL 2018. Dit is de Nederlandse editie van een wereldwijde wedstrijd, die veel inspiratie op het gebied van patisserie zal bieden.

In de Foodhal heeft paviljoen Vers & Puur een nieuwe naam gekregen: de Foodmarkt, met een apart gedeelte voor vegetarisch en fruit. Hier wordt dus gezond eten op de kaart gezet.

Foodhal-onderdeel Van Bron tot Bord in Nederland, heeft dit jaar extra aandacht voor het duurzame future farming. Daarnaast focust de hal deze keer meer op de veganistische en gezonde keuken, maar ook op vlees en vis. Het Aziatisch paviljoen telt diverse keukens uit die regio en gaat deze keer meer in op de streetfoodtrend.

Beleving en zintuigen
“Je hebt niet het gevoel dat je een standaardvakbeurs bezoekt”, verzekert Scholte. “Er is volop beleving en die wordt onder meer gecreëerd doordat veel leveranciers samenwerken op de beurs. Je beleeft de horeca er in al zijn facetten: zien, horen, ruiken, proeven en ontmoeten. Dat gebeurt ook in de 3 pop-uprestaurants op de beursvloer: de Bierfabriek, Bar O met een menu van cocktails & bites en het gastronomische restaurant Chefs Club, waarin topchefs en aanstormend talent samenwerken. Je zintuigen worden geprikkeld en dat is natuurlijk wat je ook bij je gasten teweeg moet brengen. Het thema dit jaar is zodoende: proef de toekomst. Wie de Horecava bezoekt, is klaar voor wat er morgen speelt.”

Reacties

Reactie toevoegen