Branchenieuws

Hotelkansen buiten de randsteden

Het aantal hotelkamers in de grote steden groeit in rap tempo, maar andere regio’s kampen juist met lagere bezettingsgraden. Een unieke, bijzondere identiteit lijkt de succesfactor, of het nu luxe of budget betreft.

Tekst: Corina Gunneman

Met ruim 27.000 hotelkamers en een bezettingsgraad van bijna 81%, steekt Amsterdam met kop en schouders boven de rest van Nederland uit. Om wildgroei te voorkomen geldt sinds dit jaar zelfs een hotelstop voor de binnenstad en populaire buurten. Toch kunnen de komende jaren nog zo’n 80 nieuwe hotels hun deuren openen omdat de ontwikkeling hiervan al was goedgekeurd.

Naast Amsterdam, behoren Rotterdam, Den Haag, Maastricht, Eindhoven en Utrecht tot de hotellerie top 6. “Deze steden vormen aantrekkelijke locaties voor zowel zakelijke als vrijetijdsgasten en beschikken over volume in het aantal kamers”, weet managing director Ewout Hoogendoorn van adviesbureau Horwath HTL. Enkele opvallende ontwikkelingen in deze steden: in Rotterdam groeide het aantal hotelkamers in de afgelopen jaren naar 4.400 en de komende jaren komen daar nog zo’n 700 bij; Utrecht wil tussen 2012 en 2020 1.000 nieuwe kamers faciliteren; in Eindhoven hebben 8 op de 10 hotelovernachtingen een zakelijk doel, waardoor de stad het zakelijke hotelaanbod in het centrum en rond Eindhoven Airport wil versterken; in Den Haag groeit de vraag flink, het stadsbestuur stimuleert dan ook vooral hotelontwikkelingen in het centrum en in Scheveningen.

Dan Maastricht. “Die wijkt eigenlijk af van de top 6”, zegt Hoogendoorn. “Bij de andere steden ligt de bezettingsgraad doordeweeks namelijk hoger dan in het weekend, maar in de Limburgse hoofdstad zijn donderdag tot en met zondag de drukste dagen. Toerisme heeft er de overhand, en dat geldt eigenlijk voor heel Limburg. Ook Zeeland trekt overwegend vrijetijdsgasten. In deze provincies proberen hotels het toeristisch seizoen te verlengen door bijvoorbeeld een complete spa & wellness aan het concept toe te voegen.”

Bezettingsgraden
In de grote steden ligt de gemiddelde bezettingsgraad tussen de 65 en 70%, vertelt Jan Steinebach, head of hotels The Netherlands van vastgoed- en huisvestingsadviseur CBRE. Van de diverse regio’s in Nederland, zoals bijvoorbeeld de Veluwe, zijn geen exacte cijfers, maar deze kampen volgens Steinebach wel bijna allemaal met teruglopende bezettingsgraden. Als regio’s met de minste kansen voor een hotel noemt hij Noordoost-Groningen en de buitenstedelijke gebieden van Flevoland. Daar is simpelweg te weinig te doen voor gasten. Hoogendoorn voegt toe dat de Veluwe momenteel ook moeilijke tijden beleeft. “Deze regio was voorheen aantrekkelijk voor congressen en toerisme, maar kreeg voor beide aspecten minder aanloop. Congressen vinden vaker plaats in steden en duren korter. Daarnaast kiezen toeristen vaker voor stedentrips.”

Sandton en Pillows
Toch weten gelukkig ook steeds meer exploitanten in de diverse regio’s hun hotel met succes aan te passen aan veranderende marktsituaties, zegt Steinebach. Een voorbeeld van een keten die op erg verschillende plekken vestigingen heeft en dus op diverse manieren moet inspelen op de markt, is de International Hotel Management Group (IHMG) met de merken Sandton en (het nieuwe, luxere) Pillows. In Nederland heeft het daarmee inmiddels 7 hotels verspreid over 6 provincies. De filosofie is: centraal waar het moet, lokaal waar het kan. Vanuit deze gedachte wil IHMG verschillende doelgroepen zorgvuldige dienstverlening op bijzondere locaties bieden. Managing director Rogier Braakman: “Elke specifieke locatie heeft uiteraard invloed op de identiteit van ieder hotel. Zo zal ons nieuwe hotel Pillows Anna van den Vondel in de hoofdstad, zeker meer internationale gasten trekken dan Paal 8 Hotel aan Zee op Terschelling (voormalig Sandton-hotel, red.). Amsterdam heeft een hoge, stabiele bezettingsgraad en staat garant voor veel online boekingen. Terschelling kent nog veel telefonische reserveringen en een duidelijk seizoenspatroon. Uiteraard richten wij ons hier dus vooral op de leisuremarkt, maar bij Sandton Château De Raay in Baarlo bijvoorbeeld, is het MICE-aandeel (meeting, incentive, conference, exhibition, red.) weer erg groot. Onze stedelijke hotels zijn vooral sterk vertegenwoordigd op de LCR-markt (local company rate, red.).”

Welke locatie ook: bij elk IHMG-hotel is storytelling erg belangrijk. “Daarom vestigen we ons sowieso op inspirerende plekken. “Pillows Hotel Zwolle bevindt zich bijvoorbeeld in een monumentaal politiebureau en onze vestiging in Baarlo was vroeger een nonnenklooster. Het belangrijkste is dat de locaties passen bij onze merken.”

(Luxe) boetiekhotels
Eén trend op de hotelmarkt houdt verband met de vraag naar lage kamerprijzen: de opkomst van Airbnb, lowbudgethotels en hostels. Toch neemt ook de populariteit van luxe(re) boetiekhotels toe, vanwege de bijzondere belevenis. Deze trend is eveneens zichtbaar bij de grote ketens. Hoogendoorn: “Marriott timmert bijvoorbeeld in het midden-budgetsegment aan de weg met Moxy Hotels. Deze keten richt zich op the young, hip and happening, en opent vestigingen in onder meer Amsterdam en Utrecht. In het echte luxesegment heeft Marriott Autograph, een klein merk met een bijzonder eigen karakter waar in Nederland Hotel Van Oranje in Noordwijk en Hotel Nassau Breda onder vallen.”

Ook IHMG zet met Pillows nog meer in op luxe en beleving. Daarom transformeren de komende jaren diverse hotels die nu onder Sandton vallen, tot Pillows-vestigingen. 

Reacties

afbeelding van Ursula van den Bovenkamp

Mooie ontwikkelingen in de branche! En prachtig om te zien dat steeds meer hoteleigenaren de waarde inzien van onderscheidend vermogen en de beleving van de gast. Onderscheiden, het anders zien en anders doen is waar de kracht ligt anno nu, gasten willen verrast worden, zowel op het gebied van interieur als op het gebied van gastvrijheid. Hoop wel dat de eigenaren ook de waarde blijven inzien van goed personeel en het behouden en trainen hiervan. De arbeidsmarkt daagt op dit moment al erg uit, dus lange termijn denken en anticiperen op het gebied van het personeelsbeleid is minstens zo belangrijk als het totaalconcept ontwikkelen en implementeren. De sector staat veel moois te wachten de komende jaren!

afbeelding van evert de boer

prima dat er verscheidenheid is
bijv in leiden heb je de steenhofsuites
een klein boutiquehotel met zeer verrassendekamers

Reactie toevoegen