Branchenieuws

Restaurant Breda na recensie: gekkenhuis

Afgelopen zaterdag werden chefs Guillaume de Beer, Freek van Noortwijk en eigenaresse Johanneke van Iwaarden van Restaurant Breda in Amsterdam blij verrast door een recensie van een 10- door Mac van Dinther van de Volkskrant. Maar wat doet zo’n cijfer eigenlijk met je horecazaak?

Tekst: Britt van Os

Ze zagen het al een beetje aankomen. Recensent Mac van Dinther liet via zijn Twitter-account na zijn bezoek aan Restaurant Breda al doorschemeren tevreden te zijn over de kunsten van de ‘jonge hondenkoks’. “De recensie kwam om 2 uur ’s nachts online en de volgende ochtend verscheen de recensie in de Volkskrant. Binnen 2 uur hadden we maar liefst 120 nieuwe reserveringen. Het is bizar wat het teweegbrengt”, vertelt de enthousiaste Johanneke van Iwaarden tegen Entree.

Guts & Glory
Eerder kregen Van Iwaarden en chefs Guillaime de Beer en Freek van Noortwijk een goede recensie (9-) voor hun andere restaurant Guts & Glory in Amsterdam. “We waren stiekem al een beetje voorbereid op de impact van zo’n recensie. De lunch is bij Breda vaak nog redelijk rustig, maar zelfs daarvoor hebben we nu extra personeel ingeroosterd. Bovendien zit er nu iemand bij de telefoon die alle reserveringen aanneemt. Het is echt een gekkenhuis.”

Méér groente
Ondanks dat Van Dinther zeer positief is in zijn artikel over Restaurant Breda, had hij tóch nog een kritische opmerking: ‘we willen meer groente’. Maar wat gaat Restaurant Breda daaraan doen? “We worden af en toe nog weleens aangesproken om het feit dat er weinig groenten bij de gerechten wordt geserveerd. We waren al wel van plan om hier iets aan te doen, maar mede dankzij dit soort recensies en kritieken gaan we hier zeker verandering in brengen”, vertelt Van Iwaarden.

De kracht
Lovende recensies zijn dus over het algemeen goed voor een horecazaak. Dat vindt ook Gijsbregt Brouwer, mede-oprichter van DeBuikvan.nl. “De impact van een artikel verschilt uiteraard per restaurant, maar het is wel opvallend dat het gros van de beschreven horecazaken vol zit. Het is mooi om te zien wat de kracht van zoiets is”, aldus Brouwer.

Bakker Baard Diner
Dat een recensie ook sluiting tot gevolg kan hebben bleek wel uit het voorbeeld van Bakker Baard Diner. Culinair recensent Hiske Versprille schreef in 2014 een recensie in Het Parool over Bakker Baard Diner van restauranteigenaar Simon de Boer. Het restaurant werd beoordeeld met een 7, maar De Boer was het totaal niet eens met het stuk. “Het voelt alsof ik aangerand ben door een belager met heel veel goedkope parfum op”, liet De Boer weten. “Hoe vaak ik ook een bad neem, die nare lucht gaat maar niet weg.” De Boer verzocht de hoofdredactie van Het Parool de recensie te verwijderen van het internet omdat het artikel volgens hem over een aantal journalistieke doodzonden bestond, maar dat ging niet door. “Als Het Parool het Proefwerk niet van internet wil verwijderen, dan verwijder ik mijn zaak wel uit de werkelijkheid, zodat Proefwerk over Bakker Baard Diner er niet meer toe doet, omdat de zaak waarover de recensie gaat voorgoed gesloten is.” In januari opende hij een nieuw restaurant in Amsterdam, onder een nieuwe naam en met een geheel nieuw concept: Nº 1.916.

Reacties

Reactie toevoegen