Dranken
Foto Tony Pérez

10 uitspraken over gastronomie anno 2033

Tijdens een bijeenkomst in het Amersfoortse Mariënhof op woensdag 15 februari blikte Jacobus Boelen samen met 5 wijnprofessionals vooruit naar naar de gastronomie van de toekomst anno 2033.

Edger Groeneveld (NGS, ‘t Nonnetje**), Ron Andes (Koninklijke SlijtersUnie), Puck Wilbers (HTC Advies) en Jeroen van den Brink (DiningCity), deelden onder leiding van Filemon Wesselink (journalist en wijnliefhebber), hun visie op de toekomst. Een verwachte toename van kennis, digitalisering en oriëntatie bij consumenten zal gaan bijdragen aan veranderingen in het wijnaanbod.

Meerwaarde
Eric Welles, algemeen directeur van Oud Reuchlin & Boelen: “Het is altijd spannend om te spreken over wat de toekomst ons gaat brengen. Er is geen goed of fout, er is geen absolute waarheid. Belangrijk is wel dat je de toekomst eerder ziet dan een ander. Dat zorgt immers voor meerwaarde en dus voor goed ondernemerschap. Dit was voor ons de reden om deze dag te organiseren.”

Conclusies
10 conclusies en uitspraken over de gastronomie in de toekomst:  
1. Beleving gaat ook in de toekomst het verschil maken. Men moet verrast worden, er dient een wow-effectgecreëerd te worden om een gast terug te laten keren. 86% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere beleving.
2. Het grootste succes blijftde horecaondernemer behalen, wanneer hij bij het ontwikkelen van een horecaconcept eerst en voornamelijk uitgaat van de “why”: waarom wil ik dit doen en wat is mijn doel richting de consument? Houdt hierbij trends in het vakgebied in de gaten, maar begin niet alleen vanuit een trend. Pas deze eventueel aan op jouw concept.
3. De wijnkennis van consumentenblijft groeien. Men weet steeds beter wat men lekker vindt, wat ertoe leidt dat wijnen beter op de persoon afgestemd kunnen worden.
4. Door de groeiende kennis van de gast, krijgt de sommelierin de toekomst meer een persoonlijk en adviserend karakter. Hij wordt als het ware een soort sparringpartner voor de gast.
5. Restaurateurs en wijnspeciaalzaken zullen zich moeten aanpassen aan de steeds beter ingelichte consument en hierop inspelen met een goed persoonlijk advies. 
6. De lijn tussenwerk en privé vervaagt, wat ertoe leidt dat men steeds meer buiten de deur eet, waar en wanneer men wil. Hierdoor zullen er meer horecagelegenheden ontstaan, inspelend op de behoefte van de gast: snel, gezond, met producten van goede kwaliteit.
7.  Online reserveringssystemen zijn voor de consument onmisbaar geworden. Hoewel deze reserveringssystemen het de ondernemer vaker lastiger dan gemakkelijker maken (het kost immers tijd), zal het aantal restaurants met een online reserveringssysteem toch blijven toenemen om aan de wensen van de gast te voldoen.
8. In de online wereld veranderter momenteel veel voor ondernemers, wat het lastig maakt om bij te blijven en alle kanalen bij te houden. Het blijft echter belangrijk om in online zichtbaarheid te investeren. Dit verbetert je vindbaarheid online. 
9. Omdat online recensies onbetrouwbaarder worden, zal mond-op-mond reclame in de toekomst een doorslaggevende factor zijn bij de keuze voor een restaurant. Daarnaast spelen reviews van online influencers voor de consument een steeds grotere rol in het maken van de keuze.
10. De verwachting is dat er in de toekomst, zoals dat ook bij de bieren is gebeurd, meer alcoholvrije wijnen van goede kwaliteit op de markt zullen komen, zodat gasten ook eengoed non-alcoholisch alternatief geboden kan worden.

Reactie toevoegen