De stelling van de maand februari

Tags: koffie

De stelling van de maand februari

Elke maand behandelt Entree Magazine een stelling in het magazine. In het februarinummer komt de volgende stelling aan bod: ‘Wie serieus bezig is met koffie, brandt de bonen zelf’. Twee horecaprofessionals reageren.

Tekst Corina Gunneman

‘Het is beleving, branding en een etalage’
Zelf koffiebonen branden is echt een aanrader, zegt Annelies Douwstra, commercieel manager bij hotel en grand-café Post-Plaza in Leeuwarden. “Het voegt beleving toe en is voor ons een manier om te laten zien dat we met verse producten bezig zijn én onze kwaliteit altijd hooghouden. Natuurlijk is koffiebranden een ingewikkeld proces. We doen het nu 2 jaar en leren nog steeds bij. Het vergt veel tijd, geduld en investering, maar het betaalt zich terug. Omdat de vraag groot is, hebben we inmiddels 2 koffiebranders in dienst. Verder spelen we ermee in op trends én lokale evenementen in Leeuwarden. Dat vinden onze gasten ontzettend leuk; het verhaal klopt en ze beleven iets extra’s. Onze koffiebonen, die we ook aan gasten voor thuisgebruik verkopen, helpen dan ook bij de branding van Post-Plaza.”

‘Wij bieden juist andere meerwaardes’
Raoul Farla, oprichter van Bleyenberg in Den Haag, ziet juist voldoende andere manieren om meerwaarde te creëren. “Wij hebben niet de ambitie om zelf koffie te branden, omdat Bleyenberg een totaalconcept is met onder meer een koffiebar, restaurant, cocktailbar en nachtclub. Wel zijn we heel serieus met koffie bezig. Dat zie je aan onze coffee-drivethrough en onze open, op zichzelf staande koffiebar. Deze zijn goed zichtbaar en dat geeft de juiste uitstraling. We hebben lang gezocht naar unieke koffie en serveren nu Hopper Coffee. Dat is een klein, specialistisch merk uit Rotterdam en echt waanzinnig lekker. Daarnaast kozen we bewust voor een La Marzocco Strada-espressomachine met daarnaast een Puqpress, zodat alle medewerkers altijd lekkere koffie kunnen maken. Verder kijken we er momenteel naar om koffie meer in onze gerechten en cocktails te gaan verwerken. Ook dat draagt bij aan de beleving.”

 

Artikel delen