Innovatie

Column Ricardo Eshuis: het is je werk!

Voor mijn werk eet ik vaak buiten de deur, op sterrenniveau bij een SVH Meesterkok (of ben ik aan de borrel bij een Meesterschenker). Ja, ik ben fan van sterrenchefs. Maar als ik niet oppas ga ik op Bibendum lijken, het Michelinmannetje. Daarom werk ik mij in de sportschool geregeld in het zweet onder leiding van een trainer. Dienstverlening op maat staat hier centraal, iets wat in de horeca nog stukken beter kan.

Tekst: Ricardo Eshuis

Ze weten daar wat voor werk ik doe. We praten dan ook vaak over ervaringen in de horeca en werkgeverschap. De sportschooleigenaar is trots op zijn trainers die het maximale uit de mensen willen halen. Als sporters een blessure hebben, wordt à la minute de training aangepast, rekening houdend met de beperkingen. En dat mist die eigenaar te vaak in de horeca: dienstverlening op maat. Terwijl het volgens hem zo makkelijk is: “Geef je mensen inspraak in hoe je het werk doet en wat er beter kan in het realiseren van je doelen”.

Geen goede mensen
Een chef van een Amsterdamse hotspot mengde zich in het gesprek. “Gelul! Ik kan bijna geen mensen vinden die iets kunnen en goede zijn binnen een jaar weer weg. Dus waarom zou ik iedereen alles uitleggen?” De sportschooleigenaar: “Maar kun je dan echt doen wat je wilt? Werken de mensen dan volgens jouw visie?” De chef zei van niet.

Hoog verloop
En hoe komt dat? Het onsterfelijke antwoord leidde bij mij tot extra calorieverbranding: “Ik ben alleen maar bezig met mensen zoeken en inwerken die daarna weer weggaan. Het verloop is zó hoog. Ze willen bovendien niet overwerken en zeiken alleen maar over de drukte en klagende gasten.”

Omzet laten liggen
Man man man, dacht ik vervolgens onder de douche. Als je als ondernemer niet zorgt voor een goed werkklimaat en dat medewerkers met plezier naar hun werk komen, aan wie ligt dat dan? En reken even uit wat dat allemaal kost? Steeds vacatures plaatsen, mensen werven en selecteren, sollicitatiegesprekken voeren, inwerken. Bovendien … mensen die niet werken zoals het zou moeten en dan ook nog eens die klagende gasten. Hoeveel omzet laat je wel niet liggen door niet-betrokken en onbekwame medewerkers?

Gastgerichtheid
Man man man. Verman je! Besteed aandacht aan je mensen en haal het optimale uit je team. Geef werknemers een training en maak ze klaar voor het veroveren van de gast. Want dat is wat die chef ook zo aanspreekt in de sportschool: de gastgerichtheid en afstemming op zijn behoefte. Bovendien: het is je werk! En het begint bij jou. Er zijn genoeg manieren om dat te regelen en dus ook meer geld te verdienen.

Goede werkgever
Nee: medewerkers zullen inderdaad niet tot in lengte van jaren blijven, maar het maakt nogal een verschil of iemand een half jaar blijft of 3 jaar. Zoiets doet veel voor de continuïteit in de bedrijfsvoering en betrokkenheid van de medewerkers. Die aandacht van jou geven zij bovendien op hun beurt weer aan de gasten. Wees dus een goede werkgever en je bent een magneet voor goede medewerkers.

Reacties

afbeelding van JG

Een mooi voorbeeld van horeca waar het personeel wél weet hoe het moet zijn de zaken van de Drie Wijzen uit het Oost in Amsterdam. Zij hebben het met hun personeel qua gastvrijheid, service en kennis dik op orde, in álle zaken!

afbeelding van Rick van Dorssen

Mooi artikel! Een horecabedrijf blijft natuurlijk ook een bedrijf waar de hectiek van de dag soms regeert! Om als bedrijfsvoering open te staan voor verbetering om de gast optimaal te laten genieten van je product is een ware krachtsinspanning! Maar zeker aan te bevelen! Draag je medewerkers daarom op handen en de extra investeringen betalen zich terug! Soms heb je daarvoor even hulp nodig! Schaam je niet! Hulp hebben we van tijd tot tijd allemaal nodig...

Reactie toevoegen