7 gouden tips voor het werven van personeel

7 gouden tips voor het werven van personeel

Horecatijger gezocht

Tekst Britt Selderijk

Met het huidige werknemerstekort moeten ondernemers zich onderscheiden op de vacaturemarkt. Hoe doe je dat? Experts geven originele tips.

1. Werk met influencers of BN’ers

Joost Geurtsen (marketing director bij New York Pizza): “Wij hebben een samenwerking met rapper Donnie, die met de wervingscampagne ‘Monnie maken met je matties’ veel nieuwe pizzabezorgers oplevert. We hebben goed gekeken naar wie we willen bereiken, jonge mensen die een bijbaan willen, en daar een influencer bij gezocht.” Nog een voorbeeld: Laura Ponticorvo bezorgde voor Domino’s een dag pizza’s en maakte hier een video van. Deze sloot ze af met de zin: “Als je nog een bijbaantje zoekt, check dan de website, want het is echt heel leuk om hier te werken.” Een post op sociale media in samenwerking met een influencer met 5.000 tot 25.000 volgers, kost gemiddeld 500 euro (bron: jointim.io). 

2. Gebruik gamification

Via een spel-app maak je van jouw medewerkers recruiters. Suzanne van Triest (recruitment- en social media-expert): “Neem de My Ambassador-app, waarmee je medewerkers punten scoren als ze iemand tippen voor een functie: tien punten voor het toesturen van een cv en drie voor het delen van de vacature via Facebook. Met honderd punten verdienen zij bijvoorbeeld een extra vrije dag.”

3. Maak een eigen recruitmentwebsite

Jord Althuizen (eigenaar barbecuerestaurants): “Op mijn eigen recruitmentsite, smokinghotjobs.nl opgezet, staan alle vacatures van mijn restaurants. Daar lees je dat ik een zelfstandig werkend kok een brutosalaris van €1.900 tot €2.100 per maand bied, afhankelijk van leeftijd, niveau en werkervaring, en dat ik overuren uitbetaal. Op de website spreek ik, soms via een video, potentiële werknemers niet zakelijk en strak aan, maar belevingsvol en met humor.” Humor kan een ijsbreker zijn en een positief effect hebben op de aandacht voor het bericht.

4. Maak gebruik van guerrillamarketing

Hiermee bereik een kleine creatieve inspanning een enorm publiek en dat kan veel foto’s op sociale media opleveren. Arjan Elbers (online recruitmentspecialist): “Deze unieke manier van personeelswerving moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Het moet uniek en creatief zijn, de boodschap moet heel duidelijk zijn en je moet zorgen dat het gaat ‘vliegen’: dat de pers het oppikt en dat men het gaat delen.” FNV Horeca opende bijvoorbeeld restaurant Foodsy in Amsterdam, een restaurant zonder personeel. De media schreef erover, zonder te weten wat het concept was: een restaurantexperiment om aan te tonen dat horecapersoneel onmisbaar is, maar wordt onderbetaald en ondergewaardeerd. Het restaurant kreeg veel media-aandacht.

5. Bied carrièreperspectief

Lisette Maaskant (horecagroep Debuut): “Werknemers willen weten waar zij over een of twee jaar staan. Wat zijn de ontwikkelingsmogelijkheden die jij je personeel kunt bieden binnen jouw bedrijf? Debuut heeft bijvoorbeeld een erkende anderhalf jaar durende mbo-opleiding tot bedrijfsleider. Eén dag per week gaan de studenten naar school, de andere dagen werken ze in een van de achttien vestigingen van Debuut. De kosten voor de opleiding worden betaald door Debuut.”

6. Laat potentiële werknemers kennismaken

Het onlangs geopende nhow Amsterdam RAI zocht 120 werknemers. Afgelopen november organiseerde het daarom een rondleiding in het hotel om het juiste personeel te vinden. Driehonderd geïnteresseerden kwamen op het event af en maakten kennis met het gebouw, het team en de beschikbare vacatures. Na een meet & greet met general manager Hermann Spatt liepen sommige bezoekers met een getekend contract de deur uit. 

7. Benader kandidaten snel

Door de overspannen arbeidsmarkt worden potentiële werknemers die hun CV online zetten, snel benaderd. Althuizen: “The early birds catches the worm. Wees dus snel in je reactie. Dit heeft voordelen: verras kandidaten met jouw enthousiasme en het snelle schakelen en je bent andere bedrijven waarschijnlijk voor.”

Tijdens de Horecava is er een Personeelsplein (TrendLAB hal 1, 01.600J) om zowel werkgevers als werknemers te inspireren en informeren op het gebied van personeel(tekort) in de foodservice industrie.

Tags: 
Artikel delen