Horecaondernemers over QR-bestellen: 'Scheelt 600 euro personeelskosten per dag'

Horecaondernemers over QR-bestellen: 'Scheelt 600 euro personeelskosten per dag'

Het personeelstekort gaf een flinke impuls aan bestellen en betalen via QR in de horeca. Waar moet je aan denken bij de inzet van zo’n app? En wat zijn de voordelen? "Op één dag in het weekend scheelt dit vier man aan personeel."

Tekst: Nadine Muijt en Janneke Vermeulen

Hugo Purmer van café Ledig Erf, Eetcafé De Poort en Jozef Eten & Drinken in Utrecht is duidelijk: “Bij Ledig Erf werken we volledig met QR-codes. Gasten bestellen, betalen direct en wij komen hun bestelling brengen. Op één dag in het weekend scheelt dit vier man aan personeel wat gelijk staat aan bijna 600 euro.”

Entree Magazine maakte een gids over QR-bestellen in de horeca: wat zijn de voordelen, welke aanbieders zijn er en wat zijn de ervaringen van horecaondernemers? Download deze hier gratis!

Voordelen

Purmer ervaart veel voordelen aan de inzet van de QR-bestelapp van Jamezz. “Met een QR-bestelapp is je menukaart altijd up-to-date. Als ik een nieuw biertje op de kaart wil, hoef ik niet tachtig nieuwe menukaarten te bestellen. Daarnaast heb je dankzij de app minder cash, worden er minder fouten gemaakt en heb je geen weglopers. Of we meer verkopen weet ik niet. Dat is lastig te meten, maar we verkopen wel anders. Je kunt de gast sturen in wat ze bestellen. De producten die ik bovenaan plaats, worden meer verkocht.”

Hetzelfde geldt voor Myrthe Janssen, eigenaresse van Kosteluk Fun & Food in Egmond aan den Hoef. Zij voelt bijvoorbeeld meer rust sinds ze werkt met de app: “Ik hoef me niet meer druk te maken over gasten die te lang zitten te wachten als ik een praatje maak.”

Druk verlichten

De QR-code leek een paar jaar geleden ten dode opgeschreven, maar door de coronaperiode werd iedereen er bekend mee. Zo doet de QR-bestelapp in de horeca goede zaken deze dagen. Gasten kunnen via een QR-code op tafel zelf met hun telefoon bestellen in plaats van bij de bediening of aan de bar.

Harde cijfers ontbreken, maar het is duidelijk dat de interesse en toepassing groeien, ziet John-Pierre Cornelissen. Als eigenaar van Horeca Webservice bouwt hij websites voor de horeca en verdiepte hij zich eerder in de wereld van QR-aanbieders. Hij vertelt: “Na de lockdowns was bestellen via QR een uitkomst omdat het contact tussen gasten en medewerkers werd beperkt en de menukaart niet van hand tot hand ging. Nu wordt de app ook ingezet om de druk op de bediening te verlichten – vanwege het grote personeelstekort geen overbodige luxe.”

'Met QR kun je per bestelling een hogere omzet genereren'

Volgens Cornelissen biedt de QR-bestelapp tal van (in)directe financiële voordelen voor ondernemers: “De omloopsnelheid van bestellingen ligt hoger omdat gasten niet hoeven te wachten op de bediening om te kunnen bestellen. Als je het systeem goed inricht, kun je per bestelling ook een hogere omzet genereren.” Willen gasten een biertje rond 16.00 uur? Dan vraagt de app bijvoorbeeld of ze een portie bitterballen erbij lusten. Bestellen ze twee glazen wijn, dan geeft de app de suggestie voor een flesje.

Hij vervolgt: “Waar de bediening vaak schroom voelt om extra te verkopen, doet de bestelapp onbeschaamd aan up- en crossselling. Ook zijn er geen potentiële  misverstanden tussen bediening en gasten over bestellingen, dus minder kans op fouten. Al kunnen gasten zelf natuurlijk ook een vergissing maken.”

Dynamische menukaart

Ook geeft een online menukaart veel meer mogelijkheden om in te spelen op voorraad en drukte. Cornelissen: “Heb je een paar biefstukken over die de houdbaarheidsdatum naderen, dan zet je die extra in the picture in de app. Andersom kun je gerechten die uitverkocht zijn vaak snel van de online kaart halen. Geavanceerde apps geven zelfs de mogelijkheid om de zichtbaarheid van gerechten te koppelen aan de voorraad. En soms kunnen naast info en foto’s ook video’s en linkjes toegevoegd worden. Zo ontstaat er een heel dynamische menukaart. Voor gasten is die extra info soms heel handig, bijvoorbeeld bij allergenen.”

Tekst gaat verder onder de foto's en het kader.

QR-bestelapp QR-bestellen-horeca

QR-BESTELAPP GIDS

Handig, zo’n QR-bestelapp! Maar welke aanbieder past het best bij jouw zaak? Entree dook in het aanbod en nam de functionaliteiten van verschillende QR bestelapps én softwareoplossingen onder de loep. Het resultaat is een handige QR-bestelappgids met alle informatie die je nodig hebt. Deze is te downloaden via onderstaande button.

Download de QR-gids voor horecaondernemers

Kassasystemen

Een flinke rij pluspunten dus, maar waar hebben ondernemers rekening mee te houden bij de inzet van een QR-bestelapp? Cornelissen adviseert om bij een oriëntatieronde goed te kijken naar de functionaliteiten die apps bieden en aan welke kassasystemen ze gekoppeld kunnen worden: “Sommige kunnen gekoppeld worden aan vrijwel alle kassasoftware, andere aan losstaande printers en weer andere aan eigen software. Verdiep je verder goed in de kosten; met name in de transactiekosten. En houd rekening met de beveiliging. Hoe kun je bijvoorbeeld een QR-code ongeldig maken na vertrek van de gasten?”

De QR-bestelapp is wat betreft Cornelissen vooral geschikt voor zaken met grote terrassen, strandtenten en fastfoodservice: “Zaken waar contact met de bediening minder aan de orde is. In sterrenzaken verwacht ik de QR-app niet snel te zien. Bij grote en onoverzichtelijke terrassen is het handig dat gasten meteen na de bestelling kunnen afrekenen via de app.”

Versterking

Cornelissen hamert erop de QR-bestelapp niet in te zetten om te bezuinigen op personeelskosten: “We zijn een gastvrijheidsbranche. Gebruik de app dus niet ter vervanging, maar juist ter versterking van het personeel.” Dat doel had horecaondernemer Janssen (Kosteluk Fun & Food) ook voor ogen toen ze vorig jaar besloot met een QR-bestelapp te gaan werken. Ze vertelt: “We kunnen steeds meekijken op de rekening. Daarmee voorkom je dat de bediening aan tafel staat terwijl gasten net via de app hebben besteld, of dat ze een halve middag zitten met één glaasje limonade. We blijven betrokken bij onze gasten.”

QR-bestelapps (2)
Artikel delen