advertorial

De lockdowns van de afgelopen jaren hebben de vraag naar takeaway explosief doen toenemen, al zat die vraag daarvoor al in de lift. Je toeleggen op bezorging, bijvoorbeeld via een dark kitchen of virtueel restaurant, kan dus ook een bewuste én rendabele keuze zijn als horecaondernemer. Van Geloven legt uit hoe je in 7 stappen een dark kitchen kan starten in Nederland.
Denk na over wat je wil verkopen en met welke boodschap je nieuwe klanten wil verleiden. Waarom zou iemand bij jou bestellen en niet bij een concurrent? Analyseer goed wat er al op de markt is, en waar er nog kansen zijn. Zijn de hamburger-restaurants erg in trek, maar zijn er weinig vegetarische alternatieven? Dan is een vega hamburger restaurant mogelijk een goed idee. Vergeet je idee zeker niet te testen: vraag vrienden en kennissen om te proeven of ga de straat op.
Vertaal je idee naar een plan en zorg dat je op financieel vlak weet wat haalbaar en noodzakelijk is. Hoeveel kost het om je dark kitchen te runnen? Hoeveel moet je verkopen om winstgevend te zijn? Vergeet de commissies van de bezorgplatformen en je marketing-kosten niet!
Je hoeft geen duur restaurant met zitplaatsen te openen, maar je hebt wel een aantal keuzes te maken:
Steeds vaker worden er ook in Nederland sites geopend waar je als ondernemer ruimte voor je dark kitchen kan huren. Daar is alle apparatuur al voor handen en ben je zeker dat bezorgers de locatie kennen.
Je beperken tot één partner maakt het meestal eenvoudiger om snel op te starten, maar zorgt er wel voor dat je afhankelijk bent. Dus als je kan, ga voor een zo groot mogelijk bereik en hou het niet bij één partner. Tenzij je een uitzonderlijk goede deal krijgt, natuurlijk.
Een afhaalmenu samenstellen is heel wat meer dan je ‘gewoon’ menu in een doosje steken. Je moet nadenken over de porties, de juiste verpakking en het transport. Sommige gerechten verliezen snel hun temperatuur. Van andere, warme gerechten kan de smaak nog wijzigen na een kwartiertje in een gesloten verpakking. Denk dus goed na over je menu en beperk het aantal keuzes. Zeker als je start.
Omdat je als dark kitchen geen voorbijgangers verleidt, moet je vooral online reclame maken. Maar hoe doe je dat? Er zijn bijzonder veel kanalen waar je mee aan de slag kan zoals:
Met een dark kitchen heb je meer data ter beschikking dan bij een gewoon restaurant of cafetaria, dus volg goed op:
Als je deze kennis goed gebruikt, kan je snel je zaak bijsturen en optimaliseren. Je bouwt snel zaken af die niet werken en je investeert vooral verder in de zaken die goed werken.
Dankzij een exclusieve online aanwezigheid heb je zo je menu aanpast, een extra advertentie gepubliceerd of zelfs je prijzen aangepast.