Jamezz: 'Personeelstekort biedt deze 7 kansen voor ondernemers'

Jamezz: 'Personeelstekort biedt deze 7 kansen voor ondernemers'

Het personeelstekort in de horeca wordt gezien als een groot probleem, wat het ook zeer zeker is. Echter, het biedt ook enorme kansen. Kansen die nú gegrepen moeten worden, niet over 2-3 jaar, nu. Volgens Head of Growth van Jamezz, Joost Putters, zijn dit de zeven technologische kansen die het leven van de Nederlandse horecaondernemer structureel kunnen ontzorgen en vergemakkelijken:

1. Structureel de hoogste kostenpost verlagen
Waar de bedrijfstechnische vuistregel 30% is, bedragen de gemiddelde loonkosten in de horeca tussen de 40-60% van de omzet. Door de inzet van technische ondersteuning zoals bestelzuilen, QR-bestelsoftware en afhaal- en bezorgwebshops, kan met een lagere personele bezetting hetzelfde (of meer) aantal gasten binnen acceptabele wachttijd bediend worden.

2. De concurrentiepositie verbeteren
Door aan de achterzijde minder kosten te maken, zal de innoverende ondernemer zich in een betere positie bevinden om prijzen laag te houden. Want waar de gemiddelde bierprijs inmiddels is gestegen tot boven de 3 euro, zal het voor de gast een wezenlijk verschil maken om plaats te nemen op het terras waar de prijzen lager zijn dan bij de omliggende gelegenheden.

3. Lagere structurele personele afhankelijkheid creëeren
Door technische ondersteuning voor je bedrijfsprocessen, zorg je ervoor dat je minder afhankelijk bent van je personele bezetting. Je bent veel beter bestand tegen het onderliggende probleem: de wisselende druktes. Is het rustig? Dan bedient het personeel gewoon de gasten. Begint de gemiddelde wachttijd onacceptabel lang te worden? Dan bepaalt de gast zelf om te grijpen naar de smartphone of aan te sluiten bij de bestelkiosk.

4. Bouw een schild tegen overheidsrestricties
Realistisch gezien kan de ondernemer ervan uitgaan dat er onverwachts vergaande restricties gehanteerd kunnen worden. Hierbij kun je al snel concluderen dat de toekomst allerminst zeker is. Het is dan ook nu de kans je als ondernemer hiervoor te wapenen door simpelweg twee zaken:

  • Jezelf actiever te profileren op social media om te zorgen dat wanneer bezorging of afhaal het enige alternatief is, je bovenaan het rijtje staat wanneer de gast online op zoek gaat.
  • Jezelf de flexibiliteit te geven om snel te kunnen schakelen van bestelproces. Zorg ervoor dat je binnen enkele uren je QR-applicaties kan omtoveren tot bijvoorbeeld een webshop voor afhaal en bezorging.
Jamezz_beeldmateriaal_QR_header

5. Zorg voor structureel hogere omzet
Door de hogere doorloopsnelheid en een geautomatiseerde cross- en upsell mogelijkheden, realiseren de betere bestelplatformen tot 30% meer omzet. Deze functionaliteiten kunnen op basis van handige, assertieve en psychologische toepassingen verwerkt worden. Zo worden producten met elkaar gekoppeld, kunnen categorieën uitgelicht worden of naar marge worden ingedeeld, en kunnen menukaarten en prijzen op verschillende tijden van de dag of week automatisch gewisseld worden.

6. Elimineer nee-verkoop
Doordat een digitale menukaart direct is aan te passen kan de ondernemer het niet-voorradige product direct onzichtbaar maken voor de gast. Hierdoor ziet de gast nooit meer een optie of product dat helaas niet (meer) beschikbaar is. De communciatie verbetert, de "oh...-wat-heb-je-dan-wel?-vraag" wordt achterwege gelaten en misverstanden worden voorkomen.

7. Blijf voorop lopen
Wanneer je als ondernemer aangesloten bent bij een platform word je vaak direct meegenomen in de nieuwste ontwikkelingen. Wordt NFC het nieuwe QR? Dan biedt het betere platform jou deze mogelijkheid. Neemt TikTok de wereld over? Koppel je jullie nieuwe account toch gewoon? Nieuwe populaire betaaltoepassing? Dan wordt die vanzelfsprekend gekoppeld aan jouw producten.

Omdat een proactief bestelplatform constant dient te ontwikkelen, lift je hier automatisch op mee én heb je een vaste innovatiepartner. Is er wat nieuws? Dan lees je het in hun updates, release notes, de nieuwsbrief, of hoor je het van jouw contactpersoon. Kort gezegd: „Never waste a good crisis“. Dit is het moment om kansen te pakken.

KLANT WORDEN VAN JAMEZZ

Benieuwd wat Jamezz voor jouw horecazaak kan betekenen? In drie stappen heb je de ideale horeca bestel applicatie voor jouw onderneming in huis. Klik op onderstaande button voor meer informatie.

Meer informatie

Artikel delen