Minderheid ziet blurring horeca en retail wel zitten

blurring horeca en retail

Minderheid ziet blurring horeca en retail wel zitten

Een derde (32%) van de Nederlandse bevolking is voorstander van blurring. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, gehouden onder 1.000 Nederlanders. Eén op vijf (21%) zegt het idee zelfs geweldig te vinden. Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht. Het onderwerp staat sinds kort in het regeerakkoord omdat het kabinet blurring- en mengformules meer wil toestaan, zodat retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het shoppen.

Een kwart van de respondenten staat ervoor open om meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Eén op de vijf (20%) is nog niet helemaal overtuigd van het concept en wil het eerst ondervinden.

Meer ‘blurren’ na de pandemie

Meer dan een kwart (28%) van de respondenten geeft aan dat de pandemie het ‘blurren’ van hun winkel- en eetgedrag heeft versneld. Zo is 10 procent sneller geneigd om een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden, en ziet 8 procent winkelen meer als een sociale activiteit. Toch is niet ieders gedrag veranderd door de pandemie: 36 procent gaat nog altijd met één doel naar een winkel of restaurant: shoppen óf uit eten.

'De pandemie heeft het ‘blurren’ van winkel- en eetgedrag versneld'

Nieuwe blurring-concepten uitproberen

Van alle respondenten staat bijna twee derde (64%) open voor het uitproberen van blurring-concepten in de horecasector, waarbij de voorkeur uitgaat naar koffiebars (37%) en fine-dining restaurants (22%). Meer dan de helft (58%) van de respondenten wil blurring ook uitproberen in de retailsector, waar huis- en tuinwinkels (28%), kledingwinkels (22%) en kappers en schoonheidssalons (20%) tot de meest populaire opties behoren.

Vrouwen positiever

Vrouwen (63%) zijn over het algemeen meer te spreken over blurring dan mannen (42%). Iets eten en drinken tijdens het shoppen is het meest populair (35%), gevolgd door het bijwonen van een cultureel event – zoals van een poëzie-sessie in een boekhandel – waar je ook een drankje kan nuttigen (21%).

Meer over blurring van horeca en retail

 

Artikel delen