Hogere verwachtingen gast zorgen voor druk

Hogere verwachtingen gast zorgen voor druk

Begin deze week presenteerde ABN AMRO Bank haar berekening waaruit blijkt dat het verloop van personeel een financiële strop voor de horeca betekent.  GROUP7, bureau voor Food-commerce heeft het afgelopen voorjaar in samenwerking met Het Nederlands Kokspanel onderzoek gedaan naar de uitdagingen en beperkingen binnen het horeca- en cateringsegment. Daaruit blijkt dat naast personeelsgebrek ook de veeleisende gast een uitdaging vormt. 

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehouden.

De gast wordt veeleisender
Ter verklaring van de financiële druk worden het kokstekort/personeelsgebrek en de steeds meer eisende klant genoemd. “Wat wij uit het onderzoek halen en ook in het werkveld zien is dat gasten steeds hogere verwachtingen hebben, waardoor de druk op alle fronten wordt verhoogd. Een tekort aan gekwalificeerd personeel, zowel in de keuken als in de bediening vraagt om innovatieve oplossingen. Denk hierbij aan minder gerechten op de menukaart en werken met convenience producten.” aldus Carolien Plevier, partner van GROUP7. Naast het personeelstekort worden te weinig tijd en een beperkt investeringsbudget genoemd als beperkingen om een onderneming of locatie nog succesvoller te maken.

Oplossing
In het onderzoek is ook gevraagd welke oplossing men voor ogen heeft. Personeel blijkt hierin een grote rol te kunnen vervullen. Zo moet personeel efficiënter ingezet worden en mogen zij actiever verkopen. Het behouden van goed personeel blijkt echter lastig: 80% van de respondenten geeft aan te zorgen voor een goede sfeer in de hoop dat dit leidt tot betere prestaties, tevreden klanten en dus een bloeiend bedrijf. 23% van de respondenten geeft aan de bedrijfsvoering te hebben aangepast op het personeelstekort door o.a. de inzet van tijdelijke krachten, hoewel dit bemoeilijkt wordt door nieuwe wet- en regelgeving voor de inzet van flexibel horecapersoneel.

Gastvrij Rotterdam
GROUP7 presenteert de onderzoeksresultaten uit het onderzoek ‘Uitdagingen en beperkingen in horeca en catering’ tijdens Gastvrij Rotterdam van 23 tot en met 25 september 2019 in Ahoy Rotterdam.

Het Nederlands Kokspanel en GROUP7
Het Nederlands Kokspanel is een professioneel panel binnen de B2B food markt. Het Nederlands Kokspanel maakt de mening, het gedrag en wensen van foodprofessionals inzichtelijk. Al 20 jaar verzamelt Het Nederlands Kokspanel inzichten en helpt het aanbod van fabrikanten beter af te stemmen op de professionele gebruiker. Dit doen we binnen de segmenten Hotels, Restaurants, Catering, Cafetaria, en Instellingen. GROUP7, bureau voor Food-commerce is een adviesbureau in de B2B food sector. Zij zijn gespecialiseerd in online marketing & sales. De combinatie van ervaring en kennis in food en e-commerce maakt ons experts in Food-commerce.

 

 

Artikel delen