Horecatrends 2020 deel 3: self-service kiosks

Horecatrends 2020 deel 3: self-service kiosks

De komende weken licht Lightspeed tien restauranttrends voor 2020 uit. Deze week de derde trend: self-service kiosks. 

Het gebruik van een kiosk lijkt op het eerste gezicht niet heel spannend, toch zijn self-service kiosken booming in de horeca. Mits je businessmodel het toelaat, kan de self-service kiosk dé manier zijn om je omzet te laten groeien zonder je prijzen te verhogen of in te moeten leveren op klanttevredenheid. 

Een kiosk is een gepersonaliseerde computer terminal die ontworpen is om informatie te communiceren en transacties mogelijk te maken. Hoewel je ze steeds vaker ziet bij multinationals als McDonalds, kan het ook voor kleinere ondernemingen relevant zijn om zich in dit onderwerp te verdiepen. Wat zijn de voordelen van de self-service kiosk, en past het in jouw onderneming?

De voordelen van een self-service kiosk

1. De keuze tot menselijk contact

Waar gastvrijheid ooit de belangrijkste pijler was in de horeca, is menselijk contact tegenwoordig een bewuste keuze van de gast. Men waardeert de mogelijkheid om zich af te sluiten, en benadert bepaalde vormen van horeca - voornamelijk quick service -  eerder als praktische voedselvoorziening dan als sociaal moment. Omdat self-service kiosken de mogelijkheid bieden sociaal contact te omzeilen, ervaart een groot percentage van de consumenten een positief gevoel bij de bestelzuilen. 

2. Meer tijd om na te denken = meer omzet

Een self-service kiosk geeft mensen een gevoel van anonimiteit. Waar iemand zich misschien zou schamen om bij een bediende nog een extra portie friet te bestellen, heeft diegene er geen probleem mee om deze bestelling bij een robot te doen. Daarnaast toont onderzoek aan dat het fysieke ‘spelletjes element’ van een touchscreen ervoor zorgt dat mensen sneller hedonistische aankopen doen. Met andere woorden: ze bestellen meer dan ze nodig hebben.

3. Het voordeel van data

Een self-service kiosk ondersteunt je onderneming ook op de langere termijn. Het is namelijk een computer die continu data verzamelt van jouw gasten en hun bestellingen. Welke gerechten zijn het populairst? Welke artikelen worden regelmatig samen besteld? Door deze data te verzamelen, kun jij als ondernemer jouw aanbod optimaliseren aan de hand van de wensen van je gasten. 

Een self-service kiosk kan ervoor zorgen dat je de concurrentie net een stapje voor bent: de verkoop groeit gemiddeld met 6% in het eerste jaar nadat self-order kiosks worden geïmplementeerd. Ben wel kritisch over waar je ze implementeert: het vindt vooral aansluiting in quick service restaurants, waar mensen niet heen gaan voor een totaalervaring. Als het uit de toon valt, is de kans groot dat het een tegenovergesteld effect heeft.

Lightspeed is een cloud-gebaseerd commerce platform dat kleine en middelgrote bedrijven in ongeveer honderd landen ondersteunt. Het slimme, schaalbare en betrouwbare kassasysteem helpt zelfstandige ondernemers bij het verhogen van hun efficiëntie, het nemen van datagedreven beslissingen, en het creëren van een onvergetelijke ervaring voor hun gasten. 

Artikel delen