Het beste voor uw terras: denk out of the box

Het beste voor uw terras: denk out of the box

Stel: uw hele terras is op orde. Dan is dit hét moment om te investeren in extra’s om echt het verschil te maken. Leuk voor de gast én goed voor uw omzet. Tijd voor wat inspiratie!   
 
Tekst Iris Kranenburg  
 
Voldoende personeel? Check. Stabiel meubilair? Check. Een goed uitgedachte routing? Check. Assortiment up-to-date? Check. Kortom, de basis van het terras staat. Veel ondernemers zijn dan al tevreden. Zonde, zegt Niek Timmermans van adviesbureau Van Spronsen & Partners. “Bij mooi weer komen gasten alleen binnen voor een toiletbezoek. Des te belangrijker is het om juist buiten het verschil te maken. Op die manier wordt het voor een gast aangenamer, blijft hij langer en besteedt hij meer. Investeer dus in extra’s op het terras die gasten niet snel elders treffen.” Waar moeten we dan zoal aan denken?  
 
1. Pingpong op het terras 
Als de crowdfundingsactie goed verloopt, openen de brouwers van De Eeuwige Jeugd dit jaar een horecazaak in Amsterdam-Oost. Het terras willen ze voorzien van boomhutten, hangmatten en zelfs een apenkooiruimte. De gast moet er volgens de brouwers ‘kunnen ontsnappen aan de zwaarte van het leven’. Waarom dit terras (waarschijnlijk) gaat werken? De populariteit van concepten die zich richten op ‘eatertainment’, een samenvoeging van eat en entertainment, is momenteel enorm. Denk aan het succes van de Chin Chin Club (Amsterdam), Mooie Boules (Amsterdam en gaat uitbreiden naar andere steden) en de Ping Pong Club (Utrecht). Gasten kunnen er tafeltennissen, arcade- en bordspellen doen, sjoelen, jeu de boules spelen en karaoke zingen. Timmermans: “Wat binnen kan, kan ook buiten. Dus trek je veel jongeren (óf juist ouderen)? Voeg dan een leisure-aspect toe aan je terras. Bij Dâk in Rotterdam, een pop-up die 4 jaar bestond en dit jaar weer opent, waren de tafeltennistafels, jeu-de-boulesbanen en hoepels bijvoorbeeld een schot in de roos.” Komen er veel kinderen op het terras? Timmermans tipt: “Denk dan niet alleen aan de doorsnee speeltoestellen, maar ook aan een waterparkje, een zwembadje of waarom geen buitenbioscoop voor kinderen?” Succesvolle voorbeelden? De curlingbanen op het terras van restaurant Bowery in Hilton Amsterdam Airport Schiphol en Floor17 op het Ramada Apollo Amsterdam Centre in de winter en de zomerse movie nights bij Floor17.
 
2. To-go-outlet 
Wat doet u als het terras vol zit en u wilt gasten die geen plek hebben toch bedienen? En wat doet u voor mensen die geen tijd hebben voor een terrasbezoek, maar wel iets willen eten of drinken? Bij Bleyenberg in Den Haag (te vinden in het oude Kwantumgebouw) kunnen mensen voor koffies en sappen dan terecht bij de ‘coffee bike through’. Het luik waar de gast zijn bestelling kan doorgeven is aan de buitenzijde naast de ingang gerealiseerd. Mede-eigenaar Raoul Farla: “In 2,5 uur komen hier zo’n 3.500 mensen voorbij, ideaal dus. Het begon als een gimmick die door de lage investering mogelijk was. Het luik kostte namelijk 1.000 euro en we konden het eenvoudig decoreren met wat palmbomen en vrolijke hangende menukaartjes.” Maar er zijn meer voordelen, vervolgt Farla. “Wij werken met kartonnen bekers die zijn voorzien van ons Bleyenberg-logo. Wie hiermee door de stad loopt, maakt reclame voor ons. Ook hebben we geen extra personeelskosten, want de barista maakt in de koffiecorner die aan het luik grenst bestellingen voor binnen en buiten.” Wellicht dat Farla het in de toekomst niet meer redt met één barista op die plek. “Op dit moment verkopen we gemiddeld 25 koffies per dag via de ‘coffee bike through’. Niet heel veel, maar we kijken nu naar een serieuzer businessmodel. Zo willen we in de zomer hier ijs verkopen en met de feestdagen oliebollen.” Het initiatief past naadloos in de stijgende populariteit van de to-go-markt. Niet voor niets opende ook The Avocado Show onlangs The Avocado Show Boutique in Amsterdam-Zuid met aan de buitenkant een klein terrasje voor 15 personen met to-go-outlet. 
 
3. Technische snufjes  
Timmermans van Van Spronsen & Partners: “Bij een horecazaak op een piste in Oostenrijk zag ik windschermen die automatisch uit de grond kwamen als de windkracht toenam. Futuristisch, spraakmakend en iedereen bleef comfortabel zitten om nog een rondje te bestellen.” Spectaculair, maar voor de meeste ondernemers niet haalbaar. Aan welke technische innovaties moet u wel denken? Bij DOWN TOWN gourmet market in Eindhoven is op iedere tafel een QR-code te vinden. Bedrijfsleider Kevin van Eerd: “Gasten die onze bestel-app hebben scannen de QR-code, plaatsen digitaal een bestelling en rekenen direct af. De bestelling wordt vervolgens door ons personeel aan tafel gebracht.” Ook handig: de aan tafelnummers gekoppelde bestel-tablets (bijvoorbeeld die van Eijsink). Bedienend personeel kan inloggen op een tablet en deze toewijzen aan een tafel. Gasten kunnen vervolgens zelf op de tablet hun bestelling invoeren. Uitserveren gebeurt nog wel door de bediening.  
 
 

 

Artikel delen