De persoonlijke 5 P's; nieuwe marketing tools

De persoonlijke 5 P's; nieuwe marketing tools

De komende tijd vertelt David de Vries, founder en Co-Owner van SiteGeny exclusief op EntreeMag.nl over de veranderingen van de huidige marketingmix naar de persoonlijke 5 P’s. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk laat hij zien hoe de huidige marketingmix is veranderd door nieuwe concepten en verdienmodellen. We hebben de persoonlijke prijs, product, personeel en promotie gehad. Vandaag de laatste persoonlijke plaats. 

Tekst: David de Vries

Waarschijnlijk heeft u wel eens van de on-demand-economie gehoord. Een taxi bestellen we via Uber, een schoonmaker via Helpling en een maaltijd via Deliveroo. ''Persoonlijke plaats'' zegt wat over de plek waar jij het wilt. Tegenwoordig is het vrij normaal dat de consument kan krijgen wat wil hij en waar hij wil. Het wordt geleverd op de desgewenste locatie en op het tijdstip waarop het voor de klant het beste uitkomt.

Maaltijdbezorging door drones
Steeds meer bedrijven zijn aan het experimenteren met maaltijdbezorging met behulp van een drone. Het bedrijf Darwin Aerospace bouwde een drone die burrito’s kan bezorgen. Het Italiaanse restaurant Francesco’s Pizzeria in Mumbai dacht hetzelfde te kunnen en zij laten pizza’s bezorgen door een drone. Hetzelfde geldt voor Domino’s. Zij hebben de DomiCopter. In restaurants zetten ze ook een drone in. Een restaurant in Singapore heeft de primeur, die zet de kleine luchtvoertuigen sinds kort in om drankjes en gerechten naar de juiste tafel te brengen. De drones kunnen de obers behoorlijk wat tijd besparen.

Virtuele restaurants
We bestellen meer dan ooit online. In Silicon Valley is sinds enkele weken zelfs het eerste virtuele restaurant geopend. DoorDash geeft chefs de kans om delivery only-restaurants op te zetten vanuit een grote gemeenschappelijke keuken. Restaurateurs kunnen hierdoor experimenteren met nieuwe businessmodellen om personeelskosten en huur te besparen. Zo wordt meer ingespeeld op de snelgroeiende vraag naar gezonde nichekeukens voor toegankelijke prijzen. In grote steden als Parijs en Londen zijn ze al enige tijd aanwezig: onzichtbare 'virtuele restaurants' die alleen koken voor de levering van maaltijden. Er is geen eetkamer, geen voordeur en geen meubels: gewoon een keuken, soms bij iemand thuis. Ze zijn meestal super gespecialiseerd en op zoek naar culinaire niches

Virtual reality dining
Virtual dining combineert virtual reality en ouderwets gezellig dineren. Onderstaande video geeft een impressie van een van de eerste VR Dining diners met Bidfood bij de Foodyard Amsterdam.

 

 

On demand gaat goed samen met de horeca en de consument doet daar zijn voordeel mee. Amazon heeft tests uitgevoerd met Flex, een bezorg-Uber. Of het nu om een fietskoerier gaat, kapper aan huis of hulp in de huishouding. U kunt zich voorstellen dat over tien, twintig jaar hele sectoren worden voorzien van arbeid via een platform en dat consumenten de deur niet meer uit hoeven. De persoonlijke plaats van consumenten zal alleen maar verder toenemen.

 

 

 

Artikel delen