20% restaurants verwacht nooit meer te openen

20% restaurants verwacht nooit meer te openen

Uit onderzoek onder 1200 Nederlandse restaurants blijkt dat 20% in onzekerheid zit over het voortbestaan van hun zaak. De organisatie WijnSpijs deed een onderzoek onder de samenwerkende restaurateurs, waaruit blijkt dat er veel ondernemers zijn waarvoor het doek zal vallen als gevolg van de lockdown.

onderzoek voortbestaan restaurantsTwijfels over het voortbestaan blijkt uit onderzoek

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20% van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wandelingen; een wandeling langs de beste restaurants van de stad.

In de afgelopen 10 jaar liepen er zo'n 150.000 culinair geïnteresseerden door ruim 80 steden. Ze liepen in totaal ongeveer 60.000 kilometer, dat is ongeveer 1,5 keer de aardbol rond. De gepassioneerde horeca-ondernemers serveerden rond de 100k. wijnen en bijpassende gerechten. Door de coronacrisis kwam daar voor de culinaire wandelaars, het bedrijf WijnSpijs en de samenwerkende horeca abrupt een einde aan.

Jonge ondernemers in de kou

Eigenaar Justin Henzen (23) van Borrelbar PROOST in Wageningen is een startende horecaondernemer. Justin heeft op15 maart 2020 na twee dagen geopend te zijn geweest zijn deuren weer moeten sluiten vanwege de aangescherpte corona maatregelen. Justin ontvangt geen enkele steun van de overheid. Zijn eigen middelen raken op en als de overheid niet met steun voor starters komt, valt voor Justin het doek.

Wouter Dijkstra, eigenaar van WijnSpijs.nl, geeft zijn mening: "de overheid laat jonge startende ondernemers als Justin in de kou staan. Dat kan niet de strekking zijn van de steunpakketten. Jonge mensen die het lef hebben te ondernemen moeten juist gestimuleerd worden. Het afwentelen van de kosten van deze crisis op deze jonge ondernemer is onbegrijpelijk. Een overheid die nalaat een fatsoenlijk steunbeleid voor starters te ontwikkelen faalt. Ook snappen we niet waarom Koninklijke Horeca Nederland niet veel eerder aan de bel heeft getrokken om deze ondernemende starters te steunen."

Kind van de rekening

Rob Lagendijk, business developer bij WijnSpijs, geeft aan dat "de focus en aandacht voor de pijn van deze crisis te veel ligt bij de detailhandel. De retail is pas drie weken dicht en heeft haar zakken nog kunnen vullen tijdens een onbegrijpelijk evenement in coronatijd: Black Friday. De horeca lobby lijkt het beduidend slechter te doen dan de retail lobby: de horeca krijgt steeds de rekening gepresenteerd en dat moet stoppen.”

Blijf niet op de bank zitten

WijnSpijs is in rap tempo gaan innoveren om het hoofd boven water te houden. Ze vonden het belangrijk om - juist nu - hun klanten te blijven bedienen. Samen met andere culinaire stabiele familiebedrijven is er een online culinair cursus platform ontwikkeld: De WijnSpijs Academy.

Wouter Dijkstra: "juist nu is het belangrijk om nieuwe samenwerkingen aan te gaan, experimenten te draaien en daarvan te leren. Verschuil je niet achter de gordijnen, blijf niet op de bank zitten, doe wat kan, wees zichtbaar, bouw aan de toekomst en maak verbinding."

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!

Artikel delen