Quinta & Gerrit Jan Witzel: "Meer vertrouwen"

Quinta & Gerrit Jan Witzel: "Meer vertrouwen"

In 2016 richtten Quinta en Gerrit Jan Witzel (broer en zus) Poké Perfect op. Het bedrijf heeft inmiddels (franchise)locaties in Amsterdam (vijf stuks), Utrecht, Den Bosch en Almere en is altijd al sterk geweest in take out en delivery. Welke tips hebben zij voor horecaondernemers die nu beginnen met bezorgen?

 

Veel ondernemers kiezen nu voor bezorgen. Wat vinden jullie daarvan? 
"Dat sommige restaurants nu overstappen naar bezorgen, is logisch. Je wilt natuurlijk omzet genereren. Maar realiseer je dat delivery een andere tak van sport is. Het is belangrijk jouw gerecht zo snel mogelijk, op de juiste temperatuur en in perfecte staat af te leveren. Niet elk horecabedrijf is daarop ingericht. Bovendien moet je commissie afdragen aan bijvoorbeeld Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats. Het is misschien wel een business met hoge omzetten, maar marges zijn krap. Wij verkopen bovendien nu we alleen aan take out en delivery doen, weinig drinken." 

Waar gaat het vaak nog mis qua bezorging? 
"De bezorgdiensten hebben soms niet genoeg drivers en dan worden bestellingen te laat opgehaald. Vaak worden wij hierop aangekeken door onze klanten, dat kan wel lastig zijn. En afgelopen week werd Thuisbezorgd gehackt, zaten we twee dagen vrijwel zonder bestellingen. Heel vervelend in een tijd dat iedereen delivery meer dan ooit nodig heeft. Verder bestaat de kans dat met een groot menu, je wel eens ingrediënten vergeet bij een bestelling."

Hebben jullie tips voor ondernemers? 
"Houd heel scherp de kostprijs van je gerechten in het vizier. Zeker nu er mogelijk schaarste in producten kan ontstaan is het van belang je prijzen te weten en/of vast te hebben staan. Denk ook aan de snelheid van het maken van gerechten en of het eigenlijk wel geschikte gerechten voor bezorging zijn. Verder is het van belang je financiën in de gaten te houden. Is het voor sommige restaurants bijvoorbeeld wel zinvol open te blijven voor enkel bezorging en afhaal met de staatssteun in het verschiet? Dat is een simpele rekensom, maak die vooral." 

Hoe gaat het met jullie bedrijf nu?
"Het is voor alle horeca op dit moment een lastige tijd. Gelukkig zijn wij altijd sterk in delivery geweest en mogen we open zijn voor take-out. Toch blijft het een uitdaging. Toen de maatregelen ingingen, merkten we een vrij snel terugval in bestellingen, maar sinds kort hebben we weer het gevoel dat het vertrouwen van de consument langzaamaan terugkeert en gaat het elke dag beter! Zo kunnen we ons personeel aan het werk houden en de fans blijven bedienen, dat is heel fijn."

Hoe gaan jullie met personeel om tijdens de crisis? 
"We houden hen zoveel mogelijk op de hoogte over de gang van zaken. Als er nieuws is gaat er een nieuwsbrief of groepsbericht uit. Personeel dat zich ook maar even niet goed voelt mag niet komen werken en moet thuisblijven. We merken in ieder geval dat we vanuit de teams veel credits hebben over de manier van omgang met hen en dat betaalt zich nu uit in hoe toegewijd men blijft. We hebben iedereen meermaals geïnstrueerd en we sturen herinneringen uit. We willen dat iedereen zich veilig voelt en voor zowel onze teams als voor onze gasten, een schone en veilige omgeving creëren. Verder hebben we op alle locaties markeringen voor afstand en huisregels zichtbaar hangen. Men houdt zich er erg goed aan vooralsnog, we blijven er wel scherp op dat dat niet verslapt."

Wat leren jullie van deze periode? 
"Dat vrijheid en een stabiele economie een extreem hoog goed zijn en dat we dat nog vaker en leuker moeten vieren als alles weer vrij toegankelijk is! Plus realiseren wij ons dat het niet vanzelfsprekend is dat we erg gemotiveerde teams hebben die allemaal deze strijd samen met ons door willen komen, iets waar we erg dankbaar voor zijn." 

Meer verhalen lezen van en over horecaondernemers? Vraag hier een gratis proefnummer aan van Entree Magazine! 

Tags: 
Artikel delen