Zes tech-ontwikkelingen die nu (gaan) spelen

Zes tech-ontwikkelingen die nu (gaan) spelen

Reserveren via WhatsApp en bestellen via QR-codes: de coronacrisis versnelt de ontwikkeling van restaurant tech. Welke zes trends moet je in de gaten houden? Gijsbregt Brouwer geeft antwoord in dit artikel.

1.Reserveren

Restaurant techSteeds meer gasten reserveren via software van bedrijven zoals Formitable, TheFork (onderdeel van Tripadvisor) en Resengo. De meeste tools zorgen voor het slim ‘vullen’ van de zaak door shifts of specials voor rustigere tijdstippen aan te bieden. De software is verder goed te koppelen aan Google- of Facebookbedrijfspagina’s, waar je een reserveringsknop kunt toevoegen. Gasten komen dan eerder met de zaak in aanraking dan via de website van het restaurant zelf. TheFork bevat zo veel restaurants dat veel mensen dáár een restaurant uitkiezen. Daarmee creërt deze pagina waarde voor restaurants. Deze marketing kost een ondernemer ongeveer 1,50 á 2,00 euro per couvert. Formitable en Resengo gaan uit van de marketingkracht van de horeca zelf. Een restaurant moet zélf mensen naar de website krijgen, bijvoorbeeld via Facebook- of Google-advertenties. Vanaf daar kan er via de software van bijvoorbeeld Formitable worden gereserveerd. De ondernemer betaalt niet per couvert, maar een vast bedrag per maand.

2.Contactloos bestellen en betalen

Steeds meer gasten willen contactloos bestellen. Dat kan via een app of door een QR-code te scannen. Zo heeft HMSHost grote displays met QR-codes op luchthavens en hebben ketens als McDonald’s, Happy Italy en Julia’s besteldisplays in de zaak. Dan de betaal-hardware: ook die verandert rap. Denk aan betalen met tablets en smartphones via Apple Pay en AliPay of via de app of webshop van het restaurant. Interessant: het betaalmoment verandert. Vooraf betalen komt steeds meer voor en zelfs abonnementen zijn in opkomst. Dat betekent dat de gast een vast bedrag per maand betaalt en altijd langs mag komen voor bijvoorbeeld een kopje koffie. Bekende spelers zijn Eijsink (met Booq), Lightspeed en iZettle.

3. Personeel

Planning is (of was) voor veel managers een hoofdpijndossier. Gelukkig zijn er juist op dit gebied al veel oplossingen. Deze tools zorgen voor de personeelsplanning, waarbij rekening wordt gehouden met (verwachte) drukte. Ook loopt de communicatie met de medewerkers via deze tools. Zo is alles rondom roosters, overdracht en gewerkte uren op een plek te vinden. Dat scheelt zoeken in WhatsApp, e-mail, SMS en spreadsheets. Ontwikkeling is dat er steeds vaker ook aan educatie (en voor grote bedrijven aan onboarding) gedaan wordt in deze software. Bekende spelers zijn L1nda en Eitje.

4. Communicatie en marketing

Restaurant techCommunicatie en marketing zijn extreem belangrijk: anders heb je een lege zaak. Dit lijkt voor de hand te liggen, maar veel chefs en ondernemers waren niet zo happig op digitale communicatie. Corona zorgt voor verandering: ondernemers hebben nieuwsbrieven, social media, WhatsApp, een webshop en natuurlijk de website. Wat opvalt is dat veel ondernemers het vooraf lastig vinden: ‘Wat moet ik nu weer posten?’. Maar eenmaal begonnen maken ze de leukste content. Zo zien we veel chefs die via WhatsApp instructievideo’s sturen, nieuwsbrieven met weekmenu’s of chefs voor hun gasten koken op Instagram of YouTube. Deze directe contactvorm zorgt voor een ‘warm’ contact, maar ook voor snelheid. Zo kunnen de laatste lege tafeltjes of maaltijden to go nog last minute verkocht worden. De meeste diensten komen uit Silicon Valley: Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, Google en MailChimp. Alleen de eigen website is vaak nog met behulp van een ontwikkelaar, zoals Pocketmenu, gebouwd.

5. Kitchen management software

Keukenprocessen zijn dankzij digitalisering niet meer alleen inzichtelijk voor de chef, maar voor iedereen. Kitchen management software bevindt zich vaak in ‘de cloud’ en is dus goed op meerdere locaties te gebruiken. Je vindt er, mede dankzij de verbinding met kassa-software, informatie over onder andere recepten, allergenen, voorraadbeheer, benodigde inkoop, rapportages over marges, verkoop en kosten, veiligheid en HACCP. Maar ook de onderlinge communicatie tussen de witte en zwarte brigade wordt sterk verbeterd en veel tools bieden video’s of cursussen voor bepaalde keukenhandelingen: hoe maak ik de keuken schoon? Hoe label ik producten? Grote spelers in Nederland zijn Apicbase en Horeko.

6. Delivery

Ondernemers kunnen op twee manieren hun bezorgtak opzetten. Met de drie grote third party delivery (3PD) platforms Thuisbezorgd, Uber Eats en Deliveroo of via de eigen website of webshop. De makkelijke, en dure, variant is via zo’n 3PD-platform: dat levert riders en zorgt voor werkende technologie en een stuk van de marketing. Het neemt dus alles uit handen. Maar: de ondernemer heeft geen directe band met de gast, moet zijn eigen marketing doen, bestel-technologie hebben en fietsers rond laten rijden, zoals Domino’s doet. Een aantal zaken bouwde tijdens corona zelf bezorgsoftware of gebruikt hier bestaande software voor (zonder gebruik te maken van de ‘grote drie’). Het bespaart kosten én levert direct gastcontact op. Ook heeft de ondernemer zo meer controle over de functies en vormgeving. De kwaliteit van deze eigen oplossingen neemt toe, maar loopt achter ten opzichte van de grote platforms.

Integratie van restaurant tech

In dit artikel staan de belangrijkste ontwikkelingen van restaurant tech. Veel ondernemers zullen al met een of meerdere oplossingen werken, maar zeker nog niet compleet gedigitaliseerd zijn. Daar is goede reden voor: er is nog geen allesomvattende oplossing. Dat is logisch, want niet een horecaonderneming is hetzelfde. Daarom is de belangrijkste trend voor restaurant tech: integratie. Zo worden deeloplossingen samen een complete oplossing en kan de technologie echt bijdragen aan efficiënter werken, betere marges en blijere collega’s en gasten.

Over Gijsbregt Brouwer
Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik en trendwatcher. Hij is host van de podcast de Buik Live.

 

 

Tags: 
Artikel delen