Copyshops

Soms lijkt de horeca een reusachtige kopieermachine, waaruit in hoog tempo dezelfde concepten tevoorschijn rollen. Na een niet-aflatende golf van koffietentjes, burgerbars en kippenwinkels, zijn we nu beland bij sla-zaken, fish-and-chips en poké-toko’s. Om nog maar niet te spreken over de vettige deken van nutellawinkels, donuteria’s en andere copyshops die de grote steden verstikt. Zelfs in de hogere horeca-regionen wordt opvallend veel geïmiteerd. Bij zoveel restaurants zit je tegenwoordig op dezelfde stoeltjes, hangen dezelfde lampjes en staan dezelfde gerechten op de kaart. Waren we eindelijk bevrijd van de clichécarpaccio, kwamen daar de lokale, geknuffelde koeien en vervolgens seizoensgebonden buurtgroenten. Veelal in hetzelfde ambachtelijke jasje gestoken eenheidsworst.

Door: Vincent van Dijk

Ergens snap ik de ondernemers wel, die een als een tierelier draaiende tent onder het kopieerapparaat leggen. Een perfectie kopie zorgt voor een zekere omzetgarantie. Het is bovendien ook goed om meteen in te springen op trends die nu leven onder gasten en sneller van concept en kaart te wisselen, in plaats van jaar in, jaar uit hetzelfde te doen. Het probleem is dat een overkill aan dezelfde zaken kan leiden tot immuniteit, zoals bij een vaak gebruikt antibioticum. De gast van nu is steeds sneller verveeld en heeft helemaal geen zin om in een kopie van een kopie te eten of drinken, maar wil juist telkens verrast worden met nieuwe dingen.

Daarom zijn hier 3 simpele tips die kunnen zorgen voor nog veel meer succes. Tip één: speel trendwatchertje en ga eerst inspiratie opdoen in andere landen. Stap in het vliegtuig voor een welverdiende trip naar Tokyo, New York of Barcelona. Ga in de creatieve buurten op zoek naar nieuwe trends en probeer deze te onderscheiden van kortdurende hypes. Moet je deze dan klakkeloos kopiëren? Nee! Pas ze aan, aan onze nationale behoeften, of combineer verschillende trends, zodat er iets geheel nieuws ontstaat.

Een tweede gouden tip: blijf dicht bij jezelf. Jij staat aan het roer, dus doe iets wat jíj interessant, lekker of leuk vindt. De gast van nu wil immers iets echts voelen en geen zielloze imitatie. Tot slot: werk samen met partners uit een andere branche. Van kunstenaar en architect tot creatief marketingbureau of culturele club. Samen kom je tot nieuwe ideeën, tot concepten die er nog niet zijn.

Combineer die nodige creativiteit daarna met gastvrijheid. En als je dit vervolgens met passie en perfectie uitvoert, wordt er vanzelf positief over gesproken en geschreven in de pers en op sociale media. Daarmee bespaar je bovendien ook nog eens de kosten van een geldslurpend pr-bureau.

 

 

 

Reactie toevoegen