Nieuwe fase

Nieuwe fase

Een bakkie pleur: vertrouwder en Nederlandser kan het niet klinken. Met in de horeca sterk wisselende kwaliteit als een belangrijk kenmerk. Althans, dat was lange tijd het geval. Daarin komt nu namelijk verandering. We zien 2 belangrijke ontwikkelingen op dit gebied. In de eerste plaats druppelt in de reguliere horeca steeds betere koffie in de kopjes van de gasten. De tijd dat dat alleen het geval was bij gespecialiseerde koffiebars, is daarmee dus toch echt wel voorbij (pagina XX). Daarnaast zien we door nieuwe projecten en producten van grote en kleine leveranciers, de bereidheid van horecaondernemers om te experimenteren en intensieve samenwerkingen tussen bartenders en barista’s, dat het aanbod zich niet meer alleen hoeft te beperken tot gewone koffie, espresso, cappuccino of latte.

Door: Iris Kranenburg

Zo probeert de koffiecocktail al een tijdje een serieuze plek te veroveren in de Nederlandse horeca. Dat lijkt dit jaar te gaan lukken. Op kleine schaal weliswaar, maar juist daardoor kan een ondernemer zich ermee onderscheiden. Kenden we eerst vooral de klassieke martini-espresso met wodka, koffielikeur en espresso, nu komen daar allerlei varianten bij (pagina XX). Waaronder zelfs alcoholvrije creaties, zoals met tonic. Verder zien we her en der andere toepassingen met koffie voorzichtig opduiken. Denk aan varianten met honing, cold brew, gepersonaliseerde latte-art uit de printer of gerechten waarin koffie is verwerkt. Dergelijke ontwikkelingen zijn overigens ook van toepassing op thee. Zo neemt de populariteit van chai tea latte en matcha latte bij het grote publiek toe, evenals de interesse van sommige chefs om te koken met thee (pagina XX).

We kunnen dus wel stellen dat koffie en thee in de horeca in een nieuwe fase zijn beland. Een interessant gegeven met veel kansen voor de branche, want Nederlanders drinken wereldwijd de meeste koffie. Daarmee is het product een van dé omzetmakers in de horeca. Het is dan ook van groot belang dat u, als horecaprofessional, op de hoogte bent van de ontwikkelingen op dit gebied. Met deze koffie- en theespecial hopen we u daarbij te helpen. Daarnaast zijn in deze uitgave uiteraard nog meer interessante onderwerpen te vinden.

Artikel delen