Foto Sjoerd van der Hucht

[Fotoalbum] W Hotel, Amsterdam

Met een portfolio van 46 W Hotels over de hele wereld, waarvan 6 in Europa, koos het luxemerk weloverwogen voor een vestiging in onze hoofdstad. Tijd voor een gesprek met Igor Buercher.

Design- en lifestylemerk W is druk bezig met uitbreiden naar de primaire markten in Europa en wereldwijd. Nederland kon daarbij natuurlijk niet ontbreken. Vanwege de levendigheid, grote internationale zakelijke markt en het culturele aanbod van de stad, sluit onze hoofdstad volgens algemeen directeur W Amsterdam, Igor Buercher, naadloos aan bij het iconische merk W. “Er is geen reden om in deze stad geen vestiging van W Hotels te hebben. Amsterdam bruist en hier gebeurt alles. We vonden het belangrijk een geschikte locatie in de stad te vinden. W Hotels is geen merk voor een vestiging bij de RAI of Schiphol. We wilden op een plek zitten waar het leeft.” Daarom opende W Amsterdam begin oktober in het voormalige Rijkskantoorgebouw voor Geld- en Telefoonbedrijf. Deels dan. Eind van het jaar gaat namelijk het andere gedeelte open in het voormalige Kas Bankgebouw. Beide locaties bevinden zich in hartje centrum achter de Dam.

Telefoondraden 
De architectenbureaus Office Winhov uit Amsterdam en BK Architects uit Tel Aviv zijn verantwoordelijk voor de nieuwe vormgeving van het gebouw. De afgelopen maanden is het historische pand volledig gerestaureerd. Elementen uit de geschiedenis zijn gecombineerd met een nieuw, modern ontwerp. “Toen we startten met de renovatie verwijderden we eerst kilometers aan telefoondraden en -leidingen. Om een eerbetoon te brengen aan de originele functie van dit historische pand, liet BK Architects de geelkoperen leidingen, bij elkaar 5 kilometer, een hoofdrol spelen in het design van het hotel. Van de publieke ruimtes tot de hotelkamers: je ziet ze overal.”

Traptreden  
Gasten worden bij binnenkomst naar de zesde verdieping gebracht waar ze kunnen inchecken. Deze verdieping kenmerkt zich door bijzonder grote raampartijen en balkons met een uniek panorama-uitzicht. Tevens bevindt zich op deze etage MR. PORTER Bar & Lounge van ondernemer Yossi Eliyahoo. Ook de W Lounge zit hier. Deze ruimte is kenmerkend voor elk W Hotel en is een ontmoetingsplek voor gasten van het hotel en andere. In Amsterdam is dit ook de plek waar W Music Curator Kristina Dolgova bekende hoofdstedelijke dj’s bij elkaar brengt en de laatste muziektrends laat horen. Een opvallend Amsterdams designdetail waar BK Architects voor koos in deze ruimte, is de verwijzing naar het Nationaal Monument op de Dam. “Als je naar het monument kijkt, zie je altijd mensen op de traptreden zitten. Het is een geliefd plekje om even uit te rusten of iets te eten. Dat wilden graag we terugbrengen in het design van de W Lounge.” Buercher wijst naar een fraai stenen kunstvoorwerp, waarin de traptreden van het monument duidelijk zichtbaar zijn.

De kamers 
W Amsterdam heeft 238 kamers, 21 suites, 3 Wow-suites en 2 Extreme Wow-suites, verdeeld over 2 gebouwen. Lokale designers zorgden ervoor dat elke hotelkamer een Amsterdams tintje heeft. “De douchecabine in het midden heeft iets weg van een oude, Nederlandse telefooncel. Althans, dat moet ik aannemen. Ik heb er nooit één gezien namelijk”, lacht Buercher. Het beddengoed is handgeweven door ontwerper Bertjan Pot en vertelt diverse verhalen over de Nederlandse cultuur. De toiletruimte en kledingkast zijn oranje van kleur en ook de kussens zijn een afspiegeling van Amsterdam. “We stuurden een fotograaf op pad die de opdracht kreeg te kijken naar de vensterbanken van Amsterdamse woningen. Daaruit bleek dat onder andere cactussen en katten karakteristiek waren.”

Kas Bankgebouw 
In het Kas Bankgebouw, waar in juni al The DUCHESS opende, wordt nog volop gebouwd aan 66 luxe hotelkamers, de Away Spa en XBANK. Laatstgenoemd concept geeft lokale designers de mogelijkheid hun talent op het gebied van mode, design, kunst en muziek te presenteren aan hotelgasten én voorbijgangers. Het design van dit gedeelte van W Amsterdam krijgt hetzelfde DNA, maar is toch weer anders. “Ook hier ligt de focus op de historie van het pand, maar het kleurgebruik in de hotelkamers is anders. Zo is veel gebruikgemaakt van groen en goud, wat verwijst naar de geldkluizen van vroeger.”

Volgens Buercher versterkt het hotel de reputatie van Amsterdam als stad, die continu nieuwe ervaringen brengt en in beweging is op het gebied van design, mode, kunst en muziek.

Reactie toevoegen