Foto Jim Ellam

[Fotoalbum] Baba Rafi, Alkmaar

Met ruim 1.300 vestigingen in Azië vond de zeer populaire formule het tijd worden om ook Europa eens kennis te laten maken met het moderne kebabconcept Baba Rafi. Zo kozen de ondernemers ervoor om de eerste Europese vestiging te openen in Nederland, in het centrum van Alkmaar.

Ze pasten de formule volledig aan naar Europese maatstaven en trends. Ondernemers Sinan Gül, Hans Verloop, Baris Kürkcü en Herman de Haas laten Nederland als eerste Europese land kennismaken met de vernieuwende kebab-franchiseketen Baba Rafi. Het van oorsprong Aziatische concept onderscheidt zich naar eigen zeggen sterk van alle andere kebab-, döner- of shoarmazaken. “Wij wilden Baba Rafi als kwalitatief veel beter en onderscheidend concept in de markt zetten ten opzichte van bestaande concurrentie. We hebben het Aziatische concept aangepast voor de Europese markt door eten, gasten en de leefomgeving een belangrijke rol te laten spelen.”, legt Baris Kürkcü uit. Het kebabconcept richt zich volgens hem op de moderne, bewuste consument èn zet ook in op vrouwen en kinderen.  Zo zijn de porties in ingrediënten en kruiden afgestemd op de smaakwensen van kinderen. Bovendien worden alle gerechten vers bereid en bevatten zo min mogelijk E-nummers en zoveel mogelijk biologische ingrediënten.  Baba Rafi noemt zichzelf liever dan ook geen fastfoodketen, maar een fastcasual concept. Het menu is gericht op een breed palet aan smaken en biedt voor iedereen een gezonde maaltijd.

Makkelijk gekopieerd  Voor de ondernemers was het vanaf het begin al duidelijk dat zij de kracht van hun concept door middel van een doordacht interieurontwerp goed konden etaleren. “Het ontwerp moest direct goed zijn en in harmonie met onze nieuwe Europese branding. Omdat wij een franchiseconcept zijn met Europese ambities, moet het wel makkelijk gekopieerd kunnen worden en een duidelijk ‘eigen gezicht’ hebben”, vertelt Kürkcü. De ondernemers werkten samen met Rein Rambaldo van De Horeca Fabriek om een ontwerp neer te zetten die aansluit bij het concept. “Het interieur moest puur, transparant, modern maar ook iets lichts exotisch hebben; iets van ‘andere werelden’, legt Kürkcü uit. Daarom verwerkten ze hout, ruw staal, handgemaakte tegels en koper in het interieur.  Het plan is dat Baba Rafi meerdere vestigingen in Nederland en Europa gaat openen. “We willen onze ervaringen met Baba Rafi in Alkmaar gaan toepassen in vele, andere vergelijkbare steden.”

Design: De Horeca Fabriek

Reacties

Reactie toevoegen