Advertorial
Foto Merel de Bruyn

Grandcafé Fanfare enthousiast over Lattiz

Het is een lastige combinatie voor veel horecaondernemers in Giethoorn: het toenemend aantal toeristen en het personeelstekort in de horeca. Bij Grandcafé Fanfare hebben ze er mede door het gebruik van melkschuimmachine Lattiz® echter geen last van. Bekijk meer foto's onder dit bericht.

Foto’s: Merel de Bruyn

Jaarlijks bezoeken ruim 2 miljoen (!) toeristen het Overijsselse dorp Giethoorn. Niet zo gek, want het pittoreske plaatsje heeft veel te bieden. De vele grachten, bruggetjes en punters - u weet wel, die beroemde bootjes die met een stok worden geduwd - maken van het dorp Venetië in Nederland. En daar vaart de horeca wel bij. Neem bijvoorbeeld Arie Willem Vermeij. Hij is samen met zijn vrouw eigenaar van pannenkoekenrestaurant-brasserie De Witte Hoeve en van Grandcafé Fanfare, dat al 160 jaar bestaat en daarmee het oudste café van Giethoorn is. Leuk detail: in 1958 werd hier de film Fanfare van regisseur Bert Haanstra opgenomen.

Iconische plek
Vermeij: “Gasten komen graag op deze iconische plek, óók om een goede cappuccino te drinken of om ons eigen Geyt Bier, dat wordt gebrouwen in Elburg, te proberen. Iedere dag komt hier een mix aan nationaliteiten.” En dat Giethoorn zogenaamd zou bezwijken onder de hoeveelheid Chinezen? Lachend: “Kranten schrijven de laatste jaren regelmatig dat het dorp zou worden overspoeld door Aziatische toeristen, maar overdrijven is ook een vak hoor. Het klopt dat het hier steeds drukker wordt, maar ik vind het wel gezellig!”

Ideale oplossing
Het toenemend aantal toeristen kent echter ook een keerzijde: personeel is anno 2018 niet makkelijk meer te krijgen, dus Vermeij en zijn collega’s moeten sneller werken om tevreden gasten te houden. Gelukkig vond Vermeij een oplossing: “Tot 2 jaar geleden schuimden wij cappuccino- en latte-melk met de hand op. Dat kostte veel tijd, niet iedereen was daar even goed in en het maakte veel lawaai.” De omslag kwam toen Vermeij zelf in een andere horecazaak een hele lekkere cappuccino dronk. “Ik vroeg me af hoe deze zo snel op tafel kon staan. Toen ik zag dat ze daar werkten met de Lattiz®, de melkschuimmachine van FrieslandCampina, stond er binnen een week in mijn zaak ook één. En het was de investering meer dan waard, want onze gasten proeven, ruiken en zien de kwaliteit van de Lattiz®.”

Één druk op de knop
Vermeij ervaart echter nog veel meer voordelen. “Met één druk op de knop kan iedereen nu een goede cappuccino of koffie verkeerd maken. Daarnaast werkt de machine snel. Specifieker: we zijn nu een kwart sneller dan voorheen. Hierdoor blijft er meer tijd over voor contact met gasten en dat is goud waard, ook omdat dit resulteert in extra verkoop en meer ruimte voor het maken van lattes met bijzondere smaakjes.”

Kwaliteit
Vermeij is ook erg te spreken over de kwaliteit van de melk. “Die is constant en erg lekker: niet te dik, niet te dun. Sterker nog, soms gebruiken we deze melk voor onze populaire warme chocolademelk met echte chocoladebolletjes. Verder is de machine makkelijk schoon te maken, zelfs ik kan het, en is hij hygiënisch. En ook handig: de pakken melk zijn tot wel 10 dagen houdbaar.”

Een verademing
Het gebruik van de Lattiz® is voor Vermeij en zijn collega’s dus een schot in de roos. Annette van Denzel bevestigt de woorden van Verweij. Ze werkt nu 2 jaar bij de Fanfare en noemt de Lattiz® zelfs ‘een verademing’. “Toen ik 20 jaar geleden in de horeca begon, bestond dit soort apparatuur nog niet. Ik heb dus veel ervaring opgedaan met het handmatig opschuimen van melk. Het gebruik van de Lattiz® zie ik echt als een vooruitgang, ik zou niet meer zonder willen werken.”