"1,5-meter vraagt om nieuw verdienmodel"
Branchenieuws
Foto Kaja Interieurs

"1,5-meter vraagt om nieuw verdienmodel"

Hoe verdien je geld in een 1,5-meter-restaurant? Lees de antwoorden van verschillende horecaondernemers, adviseurs en KHN in het artikel hier. Hieronder geven we vast een voorproefje van horeca-adviseur Wouter Verkerk.

 

Wouter Verkerk: “Ondernemers krijgen te maken met minder gasten en moeten dus met een ander verdienmodel werken dan voorheen. Een broodje kaas delen, allebei een kopje thee en een tafel twee uur bezet houden? Dat kan niet meer. Voorbij is de tijd van massa is kassa.”

 

Minimale gastbesteding

Hoe ziet Verkerk het dan? “Als jouw kosten 1.000 euro per dag zijn, reken dan uit hoeveel de minimale gastbesteding moet zijn. Het gaat dus niet om het verhogen van de algemene besteding, maar van de minimale besteding.” Afgelopen jaren was het volgens de adviseur vaker andersom. “Van de omzet van 20% van de goede tafels betaalden we ruim 80% van onze vaste kosten. En voor de 20% resterende kosten renden we onze benen uit het lijf voor 80% van de gasten die te weinig besteedden.”

 

Supertosti's

Pas je aanbod daarom aan, tipt Verkerk. “Zet geen tosti’s van 3,50 euro meer op de kaart, maar luxere supertosti’s van 11,50 euro. Dan ben je verzekerd van een minimale besteding van je lunchgasten.”

 

Dynamische prijzen

En stel aantrekkelijke arrangementen samen. Verkerk: “Zodat gasten zelf actief kiezen voor een lekkere combinatie en de minimale besteding al met één bestelling halen. Dé klassieker: koffie kost 5,50 euro en koffie met taart 6 euro.” Tot slot: “Vraag een vast bedrag per persoon voor een tijdslot, inclusief drie gangen en drankjes: 45 euro van 17.00 tot 18.30 uur, 60 euro van 18.45 tot 20.15 uur en 75 euro van 20.30 tot 22.30 uur.” 

Wil je ook de reacties lezen van Maikel Lindewegen (van financieel adviesbureau 40), KHN en diverse horecaondernemers (o.a. Herman Hell, Erik-Jan Ginjaar, John Prins)? Lees het hele artikel hier. Het artikel staat in de digitale editie van Entree Magazine (voor iedereen te lezen!).

 
 

Reacties

afbeelding van Robbert Bregman

Het zijn uitdagende tijden voor de horeca. Wat ik nog wel mis is hier is contactloos bestellen in de horeca.

Reactie toevoegen