Column Herman Hell: 'Werk niet alleen ín je zaak, maar ook áán'

Herman Hell

Column Herman Hell: 'Werk niet alleen ín je zaak, maar ook áán'

Herman Hell is eigenaar van Hells Kitchen Horeca Groep (o.a. bekend van Het Zalmhuis en NRC in Rotterdam). Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste bijdrage gaat over meegaan met de tijd. Je moet als horecaondernemer niet alleen ín, maar ook áán je zaak werken. 

Na een mooie storm na alle lockdowns komen ze nu minder: onze gewaarde gasten in de horeca. Ze besteden minder buiten de deur en zijn kritisch in hun keuze waar ze naartoe gaan. Liever een keer goed genieten en dan in die gave tent, is nu het motto. We hopen allemaal dat het ónze zaak is waar de gast voor kiest, maar hopen is natuurlijk niet genoeg. Veel ondernemers moeten op dit moment veel ballen tegelijk in de lucht houden, maar innoveren wordt vaak vergeten. Meegaan met je tijd, heette dat voorheen. I have to change to stay the same staat er op het gebouw van de kunstacademie in Rotterdam en dat is het. Om jezelf te blijven, moet je meebewegen.
'Wie alleen te rade gaat bij zijn eigen sociale bubbel, is verkeerd bezig'

Als ondernemer ben jij het belangrijkste kapitaal van het bedrijf. Natuurlijk moet je investeren in het onderhoud van je zaak, een aantrekkelijke werkomgeving met opleidingsmogelijkheden voor je personeel, kwalitatief goede producten en gastenbinding. Maar bovenal moet je investeren in jezelf! Jij bent het grootste bezit van je bedrijf en dat schept verplichtingen. Werken ín je zaak, jazeker, dat is nodig, maar werken áán je zaak ook en dat is misschien nog wel belangrijker.

Bekijk je marketingactiviteiten, menukaart en je leiderschap eens goed. En stel jezelf die ene vraag: is het allemaal nog wel van deze tijd? Verantwoord ondernemen betekent niet dat je alleen elke dag aanwezig moet zijn om je zaak te openen en te sluiten, maar dat je beslissingen neemt op basis van nieuwverworven inzichten. Wie alleen te rade gaat bij zijn eigen sociale bubbel, is verkeerd bezig. Ga één dag per week naar buiten en kijk om je heen. Volg workshops, ga naar netwerkborrels, bezoek interessante bijeenkomsten, events, lezingen en informeer jezelf. Kijk ook eens wat er speelt in andere branches, in de detailhandel, op het gebied van e-commerce, op platforms. Vergaar kennis die je in je zaak kunt toepassen. Gasten zullen er alleen maar blij mee zijn, want ze zien een ondernemer met visie.

Het bericht dat bruine cafés op dit moment het hardst geraakt worden, moet je wakker schudden. Ook deze ondernemers komen niet meer weg met ‘zo doen we het al jaren’. Wie zo denkt heeft altijd ín zijn zaak gewerkt en niet áán zijn zaak. Ze hebben de doorontwikkeling gemist met een lege zaak als resultaat. Want stilstand is achteruitgang. Heb je daar je hele leven voor gewerkt?

En eens: niet iedere ondernemer heeft de luxe om zich een hele dag per week vrij te maken. Maar meegaan met je tijd, het moet. En met een halve dag of een paar uur per week kom je ook ver. Geloof je het wel of is de wil er niet, dan is het tijd om het stokje door te geven of te stoppen. Ook dat is investeren in jezelf en werken aan je bedrijf.

Artikel delen