‘Het nieuwe schoon’ in de horeca

‘Het nieuwe schoon’ in de horeca

De coronacrisis stelt de horeca voor nieuwe uitdagingen als het gaat om hygiëne. Meer dan ooit draagt deze succesfactor bij aan consumentenvertrouwen en -waardering. Praktische tips helpen om ‘het nieuwe schoon’ in de gastomgeving te realiseren.

De overheid doet een dringende oproep: blijf thuis als je klachten hebt die wijzen op besmetting met het coronavirus. Deze oproep geldt ook voor medewerkers en gasten van de horeca. Anna Casemier, managing partner bij HTC Advies: "Feitelijk is thuisblijven de allerbelangrijkste maatregel om het risico op besmetting te voorkomen. Daar kan geen afstand houden en handen wassen met water en zeep tegenop. Zonder verdachte klachten ben je straks weer van harte welkom in de horeca. Als horeca-ondernemer is het zaak je medewerkers en gasten aan te spreken voor een verantwoord hygiënisch verblijf in jouw zaak. Natuurlijk vraagt dat de nodige tact, maar zolang je de noodzaak ervan maar helder voor het voetlicht kunt brengen, moet dit lukken."

De hamvraag

Daarnaast vraagt de dagelijkse schoonmaak om nieuwe ‘mores’. Rob Toorenburgh, schoonmaakmakelaar bij adviesbureau Atir: "Persoonlijke hygiëne helpt om het risico op besmetting nog verder te verkleinen. Het RIVM geeft daarvoor heldere richtlijnen. Maar met een richtlijn alleen kom je er niet. Hygiëne zegt alles over gedrag. De hamvraag is dan ook: hoe kun je dat gedrag bevorderen en motiveren? Ik denk dat het enorm helpt als medewerkers in de horeca zichtbaar het voorbeeld geven. Dat kunnen ze op heel veel manieren doen."

Handschoenen?

Het coronavirus heeft een hekel aan water en zeep. Daarom is het zo belangrijk om regelmatig en grondig je handen te wassen. Gebruik van reinigingsgel met alcohol is niet aan te raden. De meeste reinigingsgels bevatten veel te weinig alcohol (doorgaans 20 à 25 procent terwijl minimaal 70 procent noodzakelijk is) en bieden dus schijnveiligheid. Bovendien tasten deze gels de oppervlakte van de huid aan, waardoor juist de natuurlijke beschermende werking verloren gaat. Is werken met handschoenen een alternatief? Dat valt te betwijfelen. Handschoenen hebben een psychologische effect, maar zijn niet nodig voor de hygiëne. Sterker nog: regelmatig wordt het extra wassen van de handen juist vergeten door het dragen van handschoenen.

Schoon aan tafel!

Eenmaal binnen raken gasten van alles en nog wat aan: deurkrukken, de tafel, hun stoel, het peper- en zoutstelletje, de menukaart. Voordat nieuwe gasten komen, is een zorgvuldige schoonmaak van al deze contactpunten nodig. Het geeft vertrouwen als de nieuwe gasten met eigen ogen zien dat dit gebeurt. Een tip: plaats een kaartje op tafel met een tekst die bevestigt dat alles zo net weer schoongemaakt is. Kijk ook naar alternatieven voor de menukaart: op een placemat die je weg kunt gooien of op een verrijdbaar bord dat niet door gasten aangeraakt hoeft te worden. Natuurlijk kun je gasten ook vragen om op hun eigen smartphone het menu online te bekijken. Het mag duidelijk zijn dat een buffet, waar gasten zelf een bord en bestek pakken, niet meer haalbaar is. Instrueer je medewerkers om altijd hun handen te wassen voor ze borden en bestek op tafel zetten.

Toiletjuffrouw terug?

In een schone omgeving gedragen mensen zich netter. Dat geldt zeker voor het toilet. Zorg daarom dat het toilet er steeds spic en span uit ziet. Een blower of stoffen handdoek is verre van hygiënisch. Kies voor papieren handdoekjes, vul deze regelmatig bij en plaats een afvalbak waar gasten de gebruikte handdoekjes in kunnen doen. Je kunt gasten helpen door extra reminders op te hangen met ‘Was na het toiletgebruik uw handen en laat deze ruimte graag netjes achter.’ Hoe mooi zou het zijn dat de toiletdeur niet opengaat als de kraan niet is gebruikt? Dat soort innovatieve oplossingen gaan er hopelijk komen. Wie veel gasten ontvangt, kan een toilet host overwegen. Is dat niet haalbaar, maak dan in ieder geval één medewerker verantwoordelijk voor de schoonmaak van de toiletten én alle contactpunten in de omgeving van het toilet. Last but not least: gebruik hiervoor een professionele productlijn in plaats van huis-, tuin- of keukenmiddelen en laat regelmatig een externe hygiëneaudit uitvoeren. Een frisse blik op jouw schoonmaakproces geeft vaak nieuwe inzichten en biedt bovendien aanvullende bewijsvoering.

Voorbeeldgedrag en verleiden

Hygiëne is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, van het hele team en van de gasten zelf. Daarbij gaat het niet om bangmakerij, wel om voorbeeldgedrag en hoe je mensen kunt verleiden om zich hygiënisch te gedragen. Als dat lukt staat hygiëne een gezellige avond niet in de weg, maar bevordert het juist de gastvrijheid. Dat is precies wat we willen, juist in tijden van corona.

Atir

Atir heeft een Corona Adviesteam voor concrete vragen van horecaondernemers over schoonmaak en hygiëne (via r.toorenburgh@atir.nl). Schoonmaakmakelaar Rob Toorenburgh en Atir-oprichter André de Reus zetten hun jarenlange ervaring in om vragen te beantwoorden.

Wil je meer lezen over hoe horecaondernemers omgaan met de coronacrisis? Abonneer je op de nieuwsbrief van Entree Magazine!

Tags: 
Artikel delen