“OpenTable zorgt voor meer gasten"
Advertorial
Foto Samuel van Leeuwen

“OpenTable zorgt voor meer gasten"

De drie vestigingen van Mr. Crab in Amsterdam zijn niet alleen in trek bij locals. Ook steeds meer internationale gasten weten de hippe visrestaurants te vinden, mede dankzij de samenwerking met online reserveringssysteem OpenTable. We gaan in gesprek met eigenaar Timo Hana.

Zalm, dorade, oesters, zeebaars, garnalen, tonijn en vele andere juweeltjes uit de zee: de vitrine van Mr. Crab aan het Amsterdamse Gelderlandplein oogt zeer uitnodigend. “Allemaal vers, net geleverd. En dat de chefs alles in de open keuken voor het oog van de gasten bereiden, geeft nog een stukje extra beleving”, vertelt eigenaar Timo Hana enthousiast. Dan loopt hij naar het aquarium, met daarin een enorme koningskrab en meerdere kreeften. Een hit, vervolgt de ondernemer. “Koningskrabpoten, halve kreeften en plateau’s fruits de mer met onder andere kreeft behoren tot de meest bestelde producten in ons restaurant.”

Hip en toegankelijk
Mr. Crab telt inmiddels drie vestigingen in Amsterdam (Nieuwezijds Voorburgwal, Amstelstraat en Gelderlandplein). Hana: “De eerste opende ik twee jaar geleden. Ik zag overal pizza-, pasta-, wok- en hamburgerzaken, maar weinig goede seafood restaurants. Ik wilde daarin verandering brengen, want er was wel vraag naar.” Dat zijn hippe, maar toegankelijke horecaformule werkt, blijkt wel: dagelijks weten veel gasten Mr. Crab te vinden. En dat zijn allang niet meer alleen liefhebbers uit de buurt, benadrukt Hana. “Sterker nog, we trekken steeds meer internationale gasten.” Hana laat weten dat veel van hen zijn restaurants vinden én een tafel reserveren via de OpenTable website of -app (de tool kan uiteraard ook op de eigen website en sinds kort zelfs op Instagram geïntegreerd worden) en ziet daarin een stijgende lijn, vooral bij de twee centrumlocaties. “Het resultaat van die goede vindbaarheid: een betere bezettingsgraad en dus extra omzet. Per gast betalen we wel een vast bedrag, maar als je die afzet tegen de omzet die we krijgen voor elke nieuwe reservering via OpenTable, is het echt een eerlijk bedrag.”

Handige notificatie
Er zijn meer voordelen van OpenTable, weet Hana. “Mensen kunnen via de app eenvoudig een restaurant zoeken in de buurt. Mr. Crab komt met drie locaties verspreid door de stad dan al snel naar boven. Ook handig: wij krijgen binnen een minuut een notificatie van een reservering en gebruikers die meerdere keren niet op komen dagen, kunnen niet meer via OpenTable reserveren. Zo voorkomt het platform no shows.” Ten slotte krijgen gasten na hun bezoek automatisch een mail om een recensie achter te laten. Dit zorgt voor nóg meer bekendheid.

Lunch reservering: enorme kans
Net als Hana maken veel andere horecaondernemers gebruik van OpenTable. Adrian Valeriano, vicepresident van OpenTable: “Ons doel is restaurants over de hele wereld met elkaar te verbinden. Bij OpenTable geloven we in de kracht van onze samenwerking met restaurants en werken we nauw met hen samen om hen te helpen nieuwe en unieke gasten te bereiken die een geweldige eetervaringen willen, reserveringen via OpenTable te stimuleren of restaurants in staat stellen ze via hun eigen website aan te nemen."

Profiteren van netwerk
"In 2018 zagen we reserveringen van gasten in Amsterdam vanuit de VS, het VK, Duitsland en Canada, dus door samen te werken met OpenTable kunnen restaurants profiteren van de kracht van ons netwerk en gasten uit deze landen aantrekken. Uit recent onderzoek dat we hebben uitgevoerd, blijkt dat 98% van de reizigers zegt dat ze minstens één keer per dag uit eten gaan en 43% toegeeft dat ze minstens drie keer per dag uit eten gaan, dus de niet-traditionele dinertijden voor reserveringen in Amsterdam, zoals brunch en lunch, zijn een enorme kans voor restaurants. Door tafels beschikbaar te stellen voor de lunch, worden ze door reizigers ontdekt en kunnen ze ook voorzien in de behoeften van hun lokale markt."

GuestCenter
"GuestCenter is ons full-service front-house product, waarmee restaurants effectief shifts kunnen plannen, tafelbeheer kunnen verbeteren, hun gasten beter kunnen begrijpen en slimmere zakelijke beslissingen kunnen nemen door diepgaande rapportage en analyses. Restaurants kunnen hun aanbod zelfs aanpassen door niet-traditionele zitplaatsen beschikbaar te stellen voor gasten, zoals buitenruimtes, aan de bar of aan de stamtafel."

Speciale app
"Als onderdeel van GuestCenter hebben we ook de app voor eigenaren en beheerders. We begrijpen dat het runnen van een restaurant 24 uur per dag eisen stelt aan eigenaren en beheerders, en voor degenen die meer dan één locatie hebben, worden deze eisen vermenigvuldigd. De app maakt een extra verbinding tussen OpenTable en restauranteigenaren / -beheerders door hen te helpen hun bedrijf op een eenvoudige en flexibele manier beter te begrijpen en te verbeteren, terwijl zij onderweg zijn. Via de app kunnen ze bijvoorbeeld bijhouden hoeveel gasten er zitten, weten wanneer VIP-gasten aankomen en begrijpen wanneer piekuren zijn, zodat ze hierop kunnen inspelen." 

Connect
"Connect is een eenvoudiger en gestroomlijnd systeem waarmee restaurant hun aanbod aan een groot publiek kunnen presenteren via ons restaurantnetwerk en hun online reserveringen kunnen beheren. We zijn erg blij om te zien hoe restaurants in Amsterdam in staat zijn geweest om gasten van over de hele wereld aan te trekken door met OpenTable te werken en zijn verheugd om hen in de toekomst nog verder te ondersteunen.”

OpenTable
• Ruim 51.000 aangesloten restaurants in meer dan twintig landen.
• Sinds haar oprichting in 1998, heeft OpenTable meer dan 2 miljard mensen geplaatst via online reserveringen
• Meer dan 85 miljoen restaurantbeoordelingen wereldwijd op OpenTable
• Beschikbaar in zeven talen, waaronder Nederlands.
• Eenvoudig in gebruik voor gast én ondernemer.

Wil je ook gebruikmaken van OpenTable? Kijk dan op restaurant.opentable.nl.

Reacties

Reactie toevoegen