Biernieuws

Boekrecensie: Verloren bieren van Nederland

Het werk van Roel Mulder was al bekend door zijn publicaties over Princessebier en de discussie eromheen. De thuisbrouwer en bierliefhebber heeft zich helemaal gestort op verloren Nederlandse bierstijlen en de vrucht van zijn werk is een prachtig boek.

tekst: Gerard Molenaar

De geschiedenis van Bier in Nederland is vorig jaar uitmuntend vastgelegd door Marco Daane. Daane heeft daarmee een solide basis gelegd. Zijn boek is inmiddels beschikbaar in een tweede, licht herziene druk.

Historicus Roel Mulder had niet de ambitie om de geschiedenis van Bier in Nederland vast te leggen. Hij wilde juist op zoek naar verloren Nederlandse bierstijlen en om die reden dook hij in de geschiedenis van het bier in Nederland. Dat leverde een heel ander boek op dan dat van Marco Daane. Natuurlijk zijn er grote overeenkomsten als het over bepaalde ontwikkelingen en bierstijlen gaat. Verloren bieren van Nederland, fraai uitgevoerd met harde cover, is een rijk geïllustreerd boek

Afscheid van pils?

Het begin van het boek is verrassend omdat het allereerste hoofdstuk over pilsener gaat. Juist die bierstijl die in Nederland alle andere stijlen van de kaart heeft geveegd. Een stijl ook die in Nederland verwaterde en ver afdreef van het oertype. Maar wat een prikkelend hoofdstuk is dit alleen al door de titel: ‘waarom pils gaat verdwijnen’. Je gaat er meteen goed voor zitten.

Princessebier

De naam van Roel Mulder en Princessebier zullen wel voor altijd verbonden blijven. Maar daarmee zou je de auteur tekort doen, want met zijn boek Verloren bieren van Nederland heeft hij vakwerk afgeleverd en bijgedragen aan het vastleggen van de Nederlandse biergeschiedenis. Nog leuker is dat hij de recepten van die oude bieren toegankelijk heeft gemaakt voor moderne brouwers, die ze op die manier kunnen benaderen. Benaderen,  want het blijft af en toe gokwerk.

Van Gruit tot Oost-Indisch

Bekende en minder bekende Nederlandse bierstijlen komen aan bod: Gruit, Hoppenbier, Kuit, Luiks, Maastrichts Oud, Koninginnebier, Beijersch, Extra Stout, Oost-Indisch, Lager en Oud Bruin. Ieder hoofdstuk is fraai geïllustreerd. De schrijfstijl van Mulder is erg prettig en toegankelijk. Bij het lezen wordt je enthousiast en krijg je zin zelf aan de slag te gaan met die historische Nederlandse bierstijlen. Maar het zou al zijn als de Nederlandse brouwers deze stijlen oppakken en gelukkig worden er pogingen gedaan.

Er is weer Princessebier, Van Vollenhovens Extra Stout. Er is Mestreechs Aajt, Double Saison en Luiks. Iedere horecaondernemer kan wel een mooi ‘verloren’ bier op de kaart zetten. Vaak zal het om een interpretatie gaan, maar uiteindelijk gaat het om d e kwaliteit en de smaak.

Het boek eindigt bij de wederopstanding van de Nederlandse biercultuur. En zoals het bij een goed historisch boek hoort, is er een uitgebreide literatuurlijst.

Verloren bieren van Nederland. Roel Mulder , ISBN 9789000355730 . Prijs 19,99