Branchenieuws

ABN Amro voorziet omzetdaling horeca

De horecabranche krijgt in 2009 te maken met een omzetdaling tot vijf procent. Dat is de, weinig opzienbarende, conclusie uit het rapport 'Visie op vrijetijdsindustrie' van ABN AMRO. Algemene trend is de 'gemaksconsumptie': de consument blijft genieten en wil niet inleveren op gemak en comfort. De consument blijft zichzelf verwennen, zij het met mate.

De consument besteedt 20 tot 25 procent van het vrij besteedbaar inkomen in de vrijetijdsindustrie. De sector is daarom een belangrijke graadmeter voor het consumentengedrag. Dit is ook terug te zien in de cijfers: zodra het economisch tegenzit en de consumenten het vertrouwen in de economie verliezen, dan krijgt de sector onvermijdelijk te maken met vraaguitval.

In de horeca zal de vraaguitval goed te merken zijn. Het aantal bezoekers en de gemiddelde besteding per bezoeker neemt af. De omzet in de cafés zal zich hierdoor tussen de 0 en -5 procent ontwikkelen. De bedrijvigheid in de restaurantbranche neemt af doordat consumentenuitgaven aan buitenhuisconsumptie verschuiven naar goedkopere alternatieven thuis en buitenshuis. In de hotelsector wordt in 2009 een omzetdaling van 5 tot 10 procent verwacht.

Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland: "De horeca is een gezonde branche. Er is blijvende behoefte aan buitenhuisconsumptie en nieuwe concepten. Er is een 'honger naar nieuw' en uitproberen. Maar we moeten wel doorpakken en onderscheidende prestaties leveren. Horeca is topsport."