Branchenieuws

'Heineken wil Tsjechisch biermerk'

Bierbrouwer Heineken heeft zijn oog mogelijk laten vallen op een Tsjechische biermerk én een brouwerij die nu in handen zijn van branchegenoot Anheuser-Busch Inbev.

Een lokale krant meldde maandag dat een overeenkomst tussen de twee brouwers dichtbij is. Een woordvoerster van Heineken wilde desgevraagd niet ingaan op de kwestie. "We geven geen commentaar op marktgeruchten."

Het gaat om het Tsjechische biermerk Staropramen, dat 'oude bron' betekent. Het merk dateert uit 1869 en de gelijknamige brouwerij staat in de hoofdstad Praag.

Positie verbeteren
Heineken zou met de overname zijn positie in het Oost-Europese land sterk kunnen verbeteren. De Nederlandse brouwer heeft een marktaandeel van 6 procent in Tsjechië, volgens Euromonitor, met naast Heineken en Amstel lokale merken als Starbrno en Hostan.

De helft van de Tsjechische biermarkt is in handen van het Zuid-Afrikaans-Britse SABMiller met onder meer Pilsner Urquell en Gambrinus.

Bron: Elsevier Voedingsmiddelen Industrie.

Reacties

Reactie toevoegen