Innovatie
Bedrijven

Izakaya en De Douairière Mooiste Bars van Nederland

Na een succesvolle eerste editie van De Mooiste Bar van Nederland 2013, konden bars zich ook dit jaar weer met elkaar meten. De mooie concepten buitelden weer over ons heen en daar zijn vrijdag 12 september 2 winnaars uit voortgekomen: Izakaya in Amsterdam (juryprijs) en De Douairière in Boxmeer (publieksprijs). Beide prijzen werden uitgereikt bij de stand van sponsor Warsteiner op het internationale golftoernooi KLM Open in Zandvoort.

De verkiezing Mooiste Bar van Nederland biedt ieder jaar weer een scala aan verrassingen. Uit alle windstreken melden zich zaken aan met prachtige, verrassende, nostalgische en innovatieve bars. Wat we enorm waarderen, want ook op de redactie proberen we alle geledingen in de gaten te houden. Maar hoe verschillend de bars ook zijn, één ding hebben de ondernemers gemeen: trots. De bar is een belangrijk onderdeel van het interieur en de zaak an sich. Hij geeft een eerste indruk, is een eyecatcher, cruciaal werkstation en pleisterplaats; hij verbindt vreemden, verbroedert, medewerkers slijten er een groot deel van hun tijd achter en stamgasten zijn eraan verknocht. En terwijl het ene barblad is bekleed met champagne en high-endcocktails, is het andere dit met verschraald bier en de tranen over verbroken liefdes of verprutste tentamens. Al met al vormt de bar de spil. Her en der verving hij ook de kansel van de voorganger in de samenleving, soms zelfs letterlijk.

Juryprijs: Izakaya, Amsterdam
“Bar Izakaya van hotel Sir Albert kent zijn gelijke niet en werkt op meerdere niveaus. Gasten komen er voor een borrel en blijven hangen om te eten, uitgaanspubliek mengt er met dinerende gasten en zowel de open keuken als tafels horen net zo goed bij het geheel als de bartenders. De bar zelf is een indrukwekkende blikvanger: het industriële, metalen uiterlijk heeft het meeste weg van een ouderwetse vliegtuigvleugel, en de bovenbar en het ontwerp van de werkruimte zijn uitgekiend tot op de vierkante centimeter. Hier klopt alles op het gebied van stijl, originaliteit, werkbaarheid, uitstraling en gastvrijheid. Izakaya is een terechte winnaar omdat het durfde te kiezen. En wie kiest, wordt gekozen,” aldus Joost Scholten, juryvoorzitter en hoofdredacteur van Entree Magazine.

Publieksprijs: De Douairière, Boxmeer
Eerst was er een top 10, toen een top 3 en nu uiteraard een winnaar. De Douairière kreeg de helft van alle uitgebrachte stemmen en is daarmee een duidelijke publiekslieveling. Scholten: “De Douairière combineert verschillende aspecten. Het terras ligt schuin aan de overkant van de straat, binnen staan zowel voor- als achterin de zaak veel tafels om aan te eten of drinken en achter het pand gaat een binnentuin schuil. Het is dan ook een hele opgave om van alles een geheel te maken, de zaak rust en eenheid te geven, een uitmuntend werkstation te bieden en alles logistiek kloppend te krijgen. De Douairière is hier echter in geslaagd. Het ontwikkelde een eigentijdse bar waarmee de werknemers perfect uit de voeten kunnen en die een lust is voor het oog. Voor wie er nog aan twijfelde: de hoeveelheid stemmen (vijftig procent) bewijst dat gasten zich hier echt thuis voelen en de bar dus zeker niet louter functioneel is.”

Runner-ups
Runner-ups van de juryprijs zijn Top Level in Leiden en The Harbour Club Scheveningen. Voor de publieksprijs waren dat VanSlag in Borger en Breakaway in Rotterdam.

In de vakjury:
* Marcel Beekman, directeur Warsteiner Benelux
* Tom Rietveld, directeur HTC Concepts
* Ronald van Rooij, designer Meubel & Interieur Utrecht
* Barry de Haan, bedrijfsleider Jopenkerk Haarlem, winnaar Mooiste Bar 2013
* Joost Scholten, hoofdredacteur Entree Magazine

Sponsors
De wedstrijd Mooiste Bar van Nederland wordt gesponsord door Warsteiner en Lavazza. De winnaars van de jury- en publieksprijs worden bekendgemaakt bij de stand van Warsteiner op KLM open op vrijdag 12 september.

Verder lezen
Dit artikel verscheen in het septembernummer van Entree. Nog geen abonnement? Sluit deze dan nu af en ontvang Entree het eerste jaar 11 keer voor slechts 39 euro.

Reacties

Reactie toevoegen