Innovatie
Foto Ecomama en Cocomama

Hostels: groei in vraag, aanbod en innovatie

Met de recente komst van Generator, CityHub, A&O, Clink, Wow en The Dutchies, en de uitbreiding van Meininger, is het hostelaanbod in Nederland groter dan ooit. En de cijfers laten zien dat er zeker een markt is.

Tekst: Iris Kranenburg

“Vanaf dag één ramvol”, begint Bianca Brasdorp, sinds 2012 het brein achter vrouwenhostel Hostelle vlakbij Station Amsterdam Bijlmer Arena. “Het concept is simpel: voor een laag bedrag per nacht delen vrouwen een kamer, keuken, douche en wc. Zij kunnen gewoon in hun bh over de gang lopen zonder dat mannen naar ze kijken. Daarnaast komen hier veel vrouwen uit culturen waarin het niet gebruikelijk is om met mannen op een kamer te verblijven. Door Hostelle hebben dus ook zij een plek waar ze goedkoop kunnen slapen en gaan ze niet in tegen hun principes.” Dat Brasdorp brood ziet in de hostelbranche, blijkt wel: afgelopen april opende zij met haar man Richard Lam in Amsterdam-West namelijk het gemengde arthostel Dutchies Hostel, met 18 kamers en 140 bedden.

Duizenden bedden
The Dutchies is echter niet het enige hostel dat er de afgelopen tijd bijkwam. Zo openden in Amsterdam een vestiging van het hippe Generator (564 bedden), het futuristische CityHub (100), het groene Ecomama (65), Clink (750) en Wow (300). Ook vestigden 2 grote ketens een hotel met hostelgedeelte in de hoofdstad: het internationale A&O Hotels and Hostels (1.500) en Duitse Meiniger (1.177). Bovendien slapen sinds 2014 veel budgetreizigers in boetiekhostel King Kong in Rotterdam (150) en Blue Collar in Eindhoven (186), en heropende hostelketen Stayokay vorig jaar een duurzame locatie in Bergen op Zoom (152). Maar daar blijft het niet bij, want er staan nog een hoop plannen op de agenda: deze zomer komt op de Utrechtse Neude namelijk een vestiging van Stayokay en op het Groningse Suikerunieterrein containerhostel Rebel Rebel. Daarnaast zijn de onderhandelingen voor een hostel in Leiden, Arnhem en Leeuwarden in volle gang en opent de Duitse hotelketen Meininger in 2017 een tweede vestiging in de toekomstige Amstel Tower in Amsterdam. Ten slotte is volgens Het Parool het Italiaanse Plus Hostels momenteel op zoek naar een locatie in de hoofdstad.

De cijfers
Is er wel markt voor al deze ontwikkelingen? Recente cijfers van de populaire reserveringswebsite Hostelworld.com laten zien van wel. Vorig jaar werden er namelijk 22 procent meer hostels in Nederland geboekt dan het jaar ervoor en de verwachting is dat die trend doorzet. Ook hoopvolle cijfers van de grote keten A&O, met vestigingen in 4 Europese landen. In 2015 was de omzet hiervan 97 miljoen euro, een stijging van 17 miljoen euro ten opzichte 2014. Dit jaar verwacht het bedrijf een omzet van circa 120 miljoen euro.

Wensenlijstje
En niet alleen de cijfers zijn positief, ook trendwatchers zien toekomst in de branche. Travel- en lifestyletrendwatcher Tessa aan de Stegge van trend- en pr-bureau Cherry LAB: “De meeste hostels voldoen anno 2016 aan de wensen van reizigers. Vooral millennials, geboren na 1980, en generatie Z, geboren na 1995, zoeken steeds vaker een betaalbare plek waar ze 24/7 connected met elkaar kunnen zijn. Een hostel moet tegenwoordig echter wel meer bieden dan alleen een gemeenschappelijke ruimte, waar die interactie vaak ontstaat. Reizigers verwachten bijvoorbeeld dat het personeel en andere gasten hun zogeheten peers (gelijkgestemden) zijn en dat de accommodatie een plek is waar ook locals komen socializen en werken. Met andere woorden: een hostel is een echte hotspot geworden.”

Maar het wensenlijstje van de gemiddelde budgetreiziger is nóg langer, benadrukt Aan de Stegge. “Veel reizigers zoeken een accommodatie die duurzaam opereert, iets sociaals doet voor de omgeving, voorzien is van technologische snufjes, nadenkt over het voedsel dat het serveert - het liefst biologisch - en een milieuvriendelijke bedrijfsvoering heeft. Ook heel populair: een poshtel, de Engelstalige samenvoeging van de woorden hostel en posh, waarin een gedeelde kamer is voorzien van alle luxe. Hét voorbeeld in Nederland daarvan is het nieuwe Generator aan het Amsterdamse Oosterpark.”
Door deze veranderende behoeftes en het toenemende aanbod van moderne hostels hebben traditionele hostels - die niet meer aanbieden dan een bed en een ontbijt, en die vaak niet zo’n goed imago hebben - het volgens Aan de Stegge moeilijk. “Natuurlijk zal er altijd een groep zijn die niet mee verandert en hiervoor blijft kiezen, maar deze wordt steeds kleiner. Veel van die soms ouderwetse accommodaties zijn dan ook op zoek naar een nieuwe invulling van hun concept om te voldoen aan de huidige wensen.”

Stayokay
Dat geldt ook voor Stayokay, met 25 vestigingen de grootste hostelketen van Nederland, die momenteel miljoenen euro’s investeert in de renovatie en (her)opening van verschillende locaties. Directeur Marijke Schreiner: “In augustus openen we ons nieuwe hostel in het centrum van Utrecht. Daarnaast worden de locaties Amsterdam Zeeburg, Amsterdam Vondelpark, Terschelling en Dordrecht binnenkort verbouwd en helemaal aangepast naar de huidige tijd.” Schreiner geeft aan dat hierbij aandacht voor duurzaamheid en gezondheid, goede f&b-concepten die ook interessant zijn voor de locals, technische innovaties en een eigentijds design centraal staan.

Maar er zijn meer verschillen met de hostels van vroeger. Schreiner: “Toen kwamen er alleen jongeren af op, hoe we ze toen noemden, jeugdherbergen. De simpele dorms of slaapzalen, ook woorden die we bijna niet meer gebruiken, deelden zij met anderen. Inmiddels hebben de vestigingen van Stayokay geen grote slaapzalen meer. We hebben gedeelde kamers voor 4 tot 6 personen én privékamers met een eigen wc en douche. Kortom, privacy is belangrijker geworden.” Is er dan nog wel sprake van een hostel? “Zeker weten. Naast de schappelijke prijs is hét kenmerk van een hostel een laagdrempelige, gemeenschappelijke ruimte met een informele sfeer, waar gasten elkaar kunnen ontmoeten. Daarin verschillen hostels van budgethotels, die vaak niet zo’n ruimte hebben.” Dan besluit Schreiner: “Het is leuk dat er zoveel vier- en vijfsterrenhotels bijkomen in de Randstad, maar daar heeft een budgetreiziger niks aan. Die wil betaalbare luxe en hostels spelen daar nu goed op in.”