Innovatie

Ondernemers gaan voor innovatie in 2009

Horecaondernemers hebben volop vertrouwen in de toekomst, blijkt uit een onderzoek van de Horecava onder ruim 2300 horecaondernemers.

Van de ondervraagden zegt 94 procent vertrouwen te hebben in zijn bedrijfsresultaten voor het komende jaar; 58 procent verwacht zelfs beter te presteren dan de concurrent. Deze resultaten staan wel in contrast met een recent onderzoek van HTC Horeca & Catering, gepubliceerd in Horeca Entree 1 van 2009 ('Ondernemers verwachten moeilijk jaar').

Innovatie
Geheel in de lijn van de Horecava die als thema innovatie heeft, blijkt uit het onderzoek van de beurs dat tachtig procent denkt dat innovatie helpt om de crisis het hoofd te bieden. Maar liefst 91 procent verwacht het komende jaar vernieuwingen door te voeren.

Ruim de helft doet dit om de omzet te verhogen. 44 procent doet het om de concurrentie voor te blijven, 33 procent om de kosten te verlagen en 32 procent om het personeel te motiveren.

Plannen
De onderdelen waarmee ondernemers willen innoveren zijn divers. Interieur en aankleding springen eruit met 42 procent; andere onderdelen zoals food & beverage, apparatuur, dienstverlening en personeel worden telkens door 30 procent van de respondenten genoemd. Een kwart is van plan de buitenruimte aan te pakken, ongetwijfeld ook dankzij het rookverbod.

Rookverbod
Over het rookverbod hebben de positieve reacties de overhand: 52 procent is voor, 36 procent is tegen. Ook over de invloed ervan op de bedrijfsresultaten zijn de meningen sterk verdeeld: gemiddeld denkt 62 procent echter dat het rookverbod een positieve invloed of geen zal hebben. Uitzondering hierin is de mening van café’s en bars: 76 procent denkt dat het rookverbod de omzet negatief zal beïnvloeden.

Beleving en gemak
Volgens de geënqueteerden gaan gasten in 2009 vooral op zoek naar beleving, een bijzondere ervaring. Ook zullen gasten volgens hen vooral behoefte hebben aan meer gemak en snelheid.

Meer informatie: www.horecava.nl.

Reacties

Reactie toevoegen