Personeel
Foto Flickr.com/ Michael T.

[Blog] Bouwen aan zelfvertrouwen

Het bedrijfsleven moet meer mensen in dienst nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 2017 wordt dit misschien zelfs verplicht. Wat zijn precies de plannen en ervaringen?

Door: Jo Allen, Wagamama

Met veel plezier werken we in ons Japanse restaurant Wagamama inmiddels met een aantal werknemers die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Wij zijn van mening dat het Wagamama-team één van de geheimen van ons succes is, ook al vraagt het werken met arbeidsbeperkten natuurlijk ook wel iets van een bedrijf.

De voordelen van het tewerkstellen van een gehandicapt persoon zijn er namelijk niet onmiddellijk. Deze mensen moeten voordat ze aan het werk kunnen goed getraind worden en deze basistraining kan soms wel tot 2, 3 keer langer duren dan gebruikelijk. We hebben ook ervaren dat het ons meer tijd kost om het werk van een gehandicapte werknemer te controleren en inmiddels zijn we tot de conclusie gekomen dat het personeel met wie we nu werken nooit in staat zal zijn om zonder begeleiding te werken. Maar dat geeft niet, want er zijn ook veel voordelen.

Anders kijken
Het grootste voordeel is dat we nu op een andere manier geleerd hebben te kijken naar de manier waarop we ons personeel normaal gesproken trainen en met hen communiceren. Werken met krachten die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt dwingt ons de taken in kleine stukjes op te splitsen en het personeel op een minder ingewikkelde manier te trainen. Hierdoor hebben we ons gerealiseerd dat we in het verleden al het personeel op dezelfde manier getraind hebben, zonder rekening te houden met hun achtergrond, opleiding en ervaring. Voortaan kijken we meer naar het individu en kiezen we voor een trainingswijze die beter bij de betreffende persoon past. Dat zal hopelijk leiden tot een gelukkiger en beter opgeleide beroepsbevolking.

Lager loon
Een ander voordeel van het in dienst nemen van een persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt is natuurlijk het lagere loon: het salaris bedraagt tussen de 30 en 50 procent van een reguliere werknemer.De rest wordt met subsidie gecompenseerd via het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP), dat ons overig uitstekend begeleid heeft. Zo kregen we een lijst van voor dit bedrijf geschikte personen waaruit we zelf een keuze konden maken. Alle kandidaten hadden al enige ervaring in de horeca of wilden dat graag. Dit heeft het hele proces een stuk makkelijk gemaakt; we werden niet ‘gedwongen’ ongeschikt personeel in dienst te nemen.

Bouwen aan zelfvertrouwen
Sommige bedrijven zullen misschien denken: ach, ik betaal liever die boete van 5000 euro die in de toekomst wordt opgelegd, maar wij zien dat anders. Want wat is er nou mooier dan deze medewerkers te helpen met het opbouwen van hun zelfvertrouwen en te groeien in wat zij leuk vinden?