DBC: Kwaliteitszegel voor Nederlands bier
Foto Bart van der Perre

DBC: Kwaliteitszegel voor Nederlands bier

De jurering voor de Dutch Beer Challenge 2021 is achter de rug. De zevende editie alweer van de competitie die consument en horeca kan helpen bij een mooie bierselectie. Op 12 mei worden de winnaars bekend gemaakt tijdens een livestream op Facebook

Een box met winnende bieren van de Dutch Beer Challenge is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Mitra, Beerwulf en andere retailers en webshops bieden mooie selecties van winnende bieren. Als bierliefhebber weet je dat dit bieren zijn die een kritische proef hebben doorstaan. De onderscheiding bij de Dutch Beer Challenge, die brouwers maar al te graag op hun etiket vermelden, is ook een betrouwbaar navigatiemiddel voor de horeca.


Dutch Beer Challenge
Jureren in de Arminiuskerk

Geboren in Brussel

Het begon allemaal in 2014 tijdens de jurering voor de Brussels Beer Challenge. De Nederlandse juryleden Fedor Vogel (Bier! Magazine), Henri Reuchlin (StiBON, Bierburo), Rick Kempen (Bier&cO), Marco Philipsen (Mitra) en de Vlaamse Luc de Raedemaeker, organisator van de Brussels Beer Challenge, spraken over het idee een Dutch Beer Challenge op te zetten. Er werd een stichting in het leven geroepen en in 2015 was de eerste editie een feit. Het was een instant succes, met 155 ingezonden bieren. De jaren daarna lieten een sterke groei zien. Vorig jaar waren er meer dan 400 inzendingen. ‘En tot onze verrassing zijn het er dit jaar weer meer geworden, meer dan 500 zelfs’, zegt Fedor Vogel over de editie 2021, die deze maand plaatsvindt.


Fedor Vogel (l.) en Luc de Raedemaeker in congrescentrum Arminius

Open voor alle brouwers

Vanaf het begin werden alle Nederlandse brouwers uitgenodigd om in te zenden. Dat waren er destijds 400 (inclusief huurbrouwers). Nu zijn dat er twee keer zoveel. Lang niet al die brouwerijen doen mee. “Je hebt veel brouwerijhuurders, vaak eenmanszaken, die niet aan dit soort wedstrijden meedoen. Dit jaar zullen het zo’n 100 brouwerijen zijn die meedoen met een of meer bieren”, verwacht Vogel. “De eerste editie werd destijds gehouden in het Rotterdamse Parkhotel, helemaal bovenin, met prachtig uitzicht over stad”, herinnert hij zich. “Daarna verhuisden we naar het Arminius congrescentrum. Dit jaar hebben we een andere locatie, in verband met de 1,5 meter afstand die moet worden gehouden.”

Brede jury

Het vinden van juryleden is nooit een probleem geweest. “Er is genoeg animo en er zijn steeds meer biersommeliers in Nederland. We nodigen ook altijd internationale juryleden uit, maar door de coronacrisis is dat nu niet mogelijk. Onder de buitenlandse juryleden zijn ook altijd brouwers. Vooral de Belgen vinden het leuk om te proeven voor de Dutch Beer Challenge. Ze zien de Nederlandse bierwereld als innovatief en ze zijn vaak positief verrast door de Nederlandse experimenteerdrift.”

Brouwers aan zet

De Stichting Dutch Beer Challenge is verantwoordelijk voor de wedstrijd, maar besteedt de uitvoering uit aan BeComEv, het bedrijf achter de Brussels Beer Challenge en ander events en uitgever van het magazine Bière Grand Cru. “Met de Dutch Beer Challenge bieden we als stichting brouwers de mogelijkheid zich te meten met andere brouwers en we hopen uiteraard dat dit ze ook aanzet tot kwaliteitsverbeteringen. Een van de doelen is de Nederlandse biercultuur te bevorderen. Met onze onderscheidingen geven we de brouwers een prachtig marketinginstrument. Als ze een medaille winnen, krijgen ze een zegel voor hun etiket. Je kunt het zien als een kwaliteitslabel voor de consument. Wij vervullen verder geen actieve rol op het gebied van promotie. De brouwers zelf zijn aan zet om hun succes bij de Dutch Beer Challenge te vertalen in hun marketing.”


Dutch Beer Challenge
Jury in actie tijdens de Dutch Beer Challenge

Horeca

Mitra is hoofdsponsor van de Dutch Beer Challenge. In alle categorieën van de DBC zijn gouden medailles te winnen, maar er wordt ook een overall prijs bekendgemaakt. Het bier met het hoogste puntentotaal wordt ‘Het Beste Bier van Nederland’ en de bijbehorende award heet de Mitra Award. In de retail is er dus sowieso een mooie promotie voor de winnende bieren.

De horeca kan ook inspelen op de wedstrijd. Een winnend bier op de kaart, of als bier van de week, biedt gasten de mogelijkheid te genieten van Nederlands beste bieren. Maar dit hangt uiteraard af van de inspanningen van de brouwers of hun vertegenwoordigers. Met zes edities achter de rug is de lijst met winnende bieren enorm. “Het is een mooi kwaliteitszegel en een selectiecriterium voor een bierkaart”, vindt ook Vogel.

Vaste waarde

Vogel verwacht dat de Dutch Beer Challenge een vaste waarde zal blijven. “De groei van het aantal brouwerijen is nu wel afgeremd maar er blijft altijd behoefte aan wedstrijden als deze. Brouwers willen weten wat geoefende proevers van hun bieren vinden en ze willen zich vergelijken met anderen. Een onderscheiding in de Dutch Beer Challenge is een prachtig marketinginstrument. Als je terugkijkt op de winnaars van de afgelopen jaren, zie je bepaalde brouwerijen steeds terugkomen. Ook dat is natuurlijk goed voor hun marketing. Het mooie vind ik dat zowel de grotere als de hele kleine brouwerijen meedoen. Ook als kleine brouwer kan je zomaar de Mitra Award winnen.”

50e editie Bier! Magazine

Fedor Vogel is vooral bekend van Bier! Magazine. Hij vierde met zijn uitgeverij Birdy Publishing onlangs het 12,5-jarig bestaan van Bier! Magazine. Dit voorjaar verscheen de 50e editie. Het was en is Nederlands enige glossy magazine over bier. Daarnaast geeft Birdy Publishing Brouw! Magazine uit en publiceert boeken over bier. Vogel is ook actief in de stichting Nederlandse Biercultuur en de Stichting Week van het Nederlandse Bier. Daarnaast maakt hij podcasts, de Brewpods, en beheert en programmeert hij de online radiozender bierradio.nl met muziek en biernieuws.


De 50e editie van Bier! Magazine

Dutch Beer Challenge Mitra Award

Jopen Mooie Nel (2015), Gajes van Bruut (2016), Bloedbroeder van Kompaan (2017), Night Porter van Bronckhoster (2018), La Trappe Tripel (2019) en 150 Watt van Stadsbrouwerij Eindhoven (2020) werden sinds 2015 bekroond met de Mitra Award

Tekst: Gerard Molenaar Fotografie: Bart van der Perre